Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تنمية مهارات التنظيم الذاتي لتحسين الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم/
المؤلف
احمد،سارة محمد لطفي عبدالسميع.
هيئة الاعداد
باحث / سارة محمد لطفى
مشرف / عواطف شوكت
مشرف / نشوة عبد المنعم
مناقش / نعمة السيد
مناقش / هبه حسين
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
225ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
8/3/2023
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 260

from 260

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية
أولاً: أسئلة الدراسة:
يمكن صياغة أسئلة هذه الدراسة كما يلي:
1. ما مقدار الفروق بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمهارات التنظيم الذاتي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم؟
2. ما مقدار التحسن في مهارات التنظيم الذاتي لدى أفراد المجموعة التجريبية من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم بعد تطبيق البرنامج التدريبي؟
3. ما مقدار الفروق بين المجموعتين التجريبية والضابطة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم في القياس البعدي للانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم؟
4. ما مقدار التحسن في الانتباه لدى أفراد المجموعة التجريبية من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم بعد تطبيق البرنامج التدريبي؟
5. ما مدى استمرار التحسن في مهارات التنظيم الذاتي لدى أفراد المجموعة التجريبية من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم في القياسين البعدي والتتبعي؟
6. ما مدى استمرار التحسن في الانتباه لدى أفراد المجموعة التجريبية من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم في القياسين البعدى والتتبعي؟
ثانياً: أهداف الدراسة :
1- تحديد مقدار الاختلاف بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي في مهارات التنظيم الذاتي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم.
2- تحديد مقدار التحسن في مهارات التنظيم الذاتي لدى أفراد المجموعة التجريبية من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم بعد تطبيق البرنامج التدريبي.
3- التأكد من استمرار التحسن في مهارات التنظيم الذاتي لدى أفراد المجموعة التجريبية من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم في القياس التتبعي .
4- تحديد مقدار الاختلاف بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم.
5- تحديد مقدار التحسن في الانتباه لدى أفراد المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج التدريبي.
6- التأكد من استمرار التحسن في الانتباه لدى أفراد المجموعة التجريبية من تلاميذ المرحلة الابتدائية في القياس التتبعي.
ثالثًا: أهمية الدراسة:
تتحدد أهمية الدراسة على المستويين النظري والتطبيقي كما يلي:
‌أ) الأهمية النظرية:
تتمثل الأهمية النظرية في النقاط التالية:
1-تستمد هذه الدراسة أهميتها من أهمية الفئة التي تناولتها وهي فئة التلاميذ ذوي صعوبات التعلم والتي تحتاج إلى المزيد من البحث والدراسة.
2-ندرة الدراسات – في حدود اطلاع الباحثة- التي تناولت مهارات التنظيم الذاتي كمدخل لنحسين الانتباه لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم.
3-إثراء التراث النظري للدراسات المهتمة بفئة صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية.
4-إثراء الأطر النظرية المرتبطة بمهارات التنظيم الذاتي وأثرها في تحسين الانتباه لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم.
‌ب) الأهمية التطبيقية:
تتمثل الأهمية التطبيقية في النقاط التالية:
1-تزويد المكتبة العربية بمقياس مهارات التنظيم الذاتي وهو ما يمكن من خلاله إفادة القائمين على تنمية قدرات التلاميذ ذوي صعوبات التعلم.
2-إعداد برنامج لتنمية مهارات التنظيم الذاتي لتحسين الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم.
3-قد تسهم نتائج هذه الدراسة في استفادة القائمين على رعاية وتربية وتعليم التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في استخدام طرق تعليم جديدة تعتمد على مهارات كالتنظيم الذاتي لتحسين الانتباه لديهم.
رابعاً: مفاهيم ومصطلحات الدراسة:
البرنامج التدريبي:
تعرف الباحثة البرنامج التدريبي الذي تقوم عليه الدراسة بأنه ” مجموعة من الأنشطة المنظمة في شكل مجموعة من الجلسات التي تقوم على مجموعة من الفنيات المعرفية السلوكية المقدمة من فرد (الباحثة) الى آخر (التلاميذ ذوي صعوبات التعلم) لتنمية مهارات التنظيم الذاتي لتحسين الانتباه لديهم”.
مهارات التنظيم الذاتي Self Regulation Skills:
تعرف الباحثة مهارات التنظيم الذاتي إجرائيا بأنها ”مقدار تفاعل المتعلم بدافعية أثناء عملية تعلمه ذاتيا بحيث يستطيع التخطيط ومراقبة وضبط وتقييم المعرفة، وتسميعها وتنظيمها وإتقانها وتقاس بالدرجة التي يحصل عليها التلميذ في المقياس المستخدم في هذه الدراسة.”
وتتمثل المكونات الرئيسة لمهارات التنظيم الذاتي (الدافعية- المهارات ما وراء المعرفية- المهارات المعرفية).
والمكونات الفرعية: (الدافعية – مهارة التخطيط – مهارة المراقبة والتحكم – مهارة التقييم – مهارة التسميع والتكرار- مهارة التنظيم- مهارة الإتقان والتوسيع).
الانتباه Attention
تتبنى الباحثة في هذه الدراسة تعريف أمينة شلبي لنقص الانتباه وهو عدم قدرة الفرد على التركيز على مثير معين لفترة زمنية محددة، وصعوبة في الاستمرار في متابعة المهام وإهمال التفاصيل، ويتم قياسه بالدرجة التي يتم رصدها على مقياس نقص الانتباه المستخدم في هذه الدراسة (شلبي، 2009، 210).
صعوبات التعلم:
تتبنى الباحثة في هذه الدراسة تعريف عبد الوهاب كامل لصعوبات التعلم حيث عرفها بأنها اضطراب في عملية أو أكثر من العمليات النفسية الأساسية التي تشمل الفهم أو استخدام اللغة نطقًا وكتابةً، كما تظهر في اضطراب القدرة على الاستماع، كما يشمل المصطلح مظاهر الإعاقة الإدراكية وإصابات المخ والحد الأدنى لخلل المخ والعسر القرائي والأفازيا النمائية ( سليمان عبد الواحد يوسف إبراهيم، 2018، 312).
خامساً: محددات الدراسة:
تنقسم محددات الدراسة إلى محددات مكانية، وزمنية، وبشرية يمكن إيجازها في الآتي:
1-محددات مكانية: تمثلت في أكاديمية جينيس للتعليم الموازي بمدينة العبور.
2-محددات زمنية: صيف (2021-2022).
3-محددات بشرية:
عينة الدراسة التجريبية:تكونت من (20) تلميذًا من ذوي صعوبات التعلم، بالصف السادس بالمرحلة الابتدائية، من الذكور تراوحت أعمارهم ما بين (11-12) عاما بمتوسط عمري قدره (11,35)عاما وانحراف معياري قدره ( 0,317).
منهج الدراسة:استخدمت الباحثة المنهج التجريبي الذي يهدف إلى بحث أثر المتغــير التجريبي (المتغير المستقل) وهو تنمية مهارات التنظيم الذاتي ، و(المتغير التابع) وهو تحسين الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم، وبالنسبة للتصميمات التجريبية، تم استخدام التصميم القائم على وجود مجموعتين متكافئتين: (مجموعة ضابطة) وتستخدم كمعيار للمقارنة، و(مجموعة تجريبية) يطبق عليها البرنامج التدريبي بثلاثة قياسات قبلي وبعدي وتتبعي.
أدوات الدراسة:
1-استمارة المستوى الاجتماعي والثقافي للأسرة إعداد/ عبدالله عادل راغب شراب (2013).
2-اختبار المصفوفات المتتابعة إعداد/ جون رافن، ترجمة وتقنين/ عماد أحمد حسن (2015).
3-اختبار المسح النيرولوجي إعداد/ عبدالوهاب محمد كامل (2001).
4-مقياس مهارات التنظيم الذاتي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم (إعداد/ الباحثة).
5-مقياس نقص الانتباه (إعداد/ أمينة إبراهيم شلبي، 2009).
6-البرنامج التدريبي لتنمية مهارات التنظيم الذاتي لتحسين الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم (إعداد/ الباحثة).
فروض الدراسة:
1-توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات تلاميذ (المجموعة الضابطة- المجموعة التجريبية) بعد تطبيق البرنامج على مقياس مهارات التنظيم الذاتي لصالح المجموعة التجريبية.
2-توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في القياسين (القبلي، والبعدي) على مقياس مهارات التنظيم الذاتي لصالح القياس البعدي.
3-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في القياسين (البعدي، والتتبعي) على مقياس مهارات التنظيم الذاتي.
4-توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات تلاميذ (المجموعة الضابطة- المجموعة التجريبية) بعد تطبيق البرنامج على مقياس نقص2 الانتباه لصالح المجموعة التجريبية.
5-توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في القياسين (القبلي، والبعدي) على مقياس نقص الانتباه لصالح القياس البعدي.
6-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في القياسين (البعدي، والتتبعي) على مقياس نقص الانتباه.
الأساليب الإحصائية:
في ضوء أهداف البحث وفروضه ومنهجه ولمعالجة نتائجه اعتمدت الباحثة على حزمة البرامج الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS V23، بالإضافة لبرنامج EXCEL في تحليل بيانات الدراسة بعد تطبيق المقاييس على أفراد عينة الدراسة، والأساليب الإحصائية التي استخدمت لاستخلاص النتائج واختبار صحة الفروض هي:-
-معاملات ألفا كرونباخ والتجزئة النصفية لمعرفة فقرات المقياس.
-اختبار مان وتني Mann Whitney لحساب الفروق بين المجموعتين التجريبية والضابطة.
-اختبار ويلكوكسنWilcoxon لحساب الفروق بين القياس القبلي والبعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية.
-معامل ارتباط بيرسون لقياس درجة الارتباط، والمتوسط الحسابي والانحراف المعياري.
Summary of Study
Study Questions
The current study questions can be formulated as follows:
1) What are the differences between the experimental and control groups in self-regulation skills in post-measurement in primary school students with learning disabilities?
2)How well are the self-regulation skills of the experimental group members of primary school students with learning difficulties after applying the training program?
3) What are the differences between the experimental and control groups of primary school students with learning disabilities in post-apportionment in attention?
4) What is the extent of improvement in attention among experimental group members of primary school students after the implementation of the training program?
5) How well do the self-organization skills of the experimental group continue to improve in the post-measurement and follow-up (two months after the program)?
6)How well do the members of the experimental group continue to improve in the dimension and sequential measurements (two months after the program)?
Study Aims:
1)Determining the difference between the experimental and control groups in post-measurement in the self-organization skills of primary school students with learning disabilities.
2)Determine the improvement in the self-regulation skills of the experimental group members of primary school students with learning difficulties after applying the training program.
3)Determination of the difference between the experimental and control groups in post-attention measurement among primary school students with learning disabilities.
4)Determine the improvement of attention in the experimental group after applying the training program.
5)Ensure that the self-organization skills of experimental group members of primary school students with learning disabilities continue to improve in sequential measurement.
6)Ensure that the improvement in attention among experimental group members of primary school students continues in sequential measurement.







Study Importance:
Theoretical Importance:
1)This study draws on its importance by addressing variables that, within the limits of the researcher’s knowledge, are few in dealing with research and studyThese are the variables of self-organization skills and attention as basic components of learning.
2)The present study may contribute to the addition of knowledge of the theoretical literature in the field of psychological counseling and education may work to raise the interest of researchers to conduct further research in this area.
3)The results of this study may contribute to providing learners with a knowledge base on self-regulatory skills to improve attention among primary school students with learning disabilities.
Practical importance
1)Design of measurements. (self-organizing skills, attention) for students with learning difficulties. This is a modest addition to the Arabic library.
2)Develop a self-organization skills development program to improve attention among primary school students with learning disabilities, which can be used in future studies.
3) The results of the study may contribute to the benefit of those caring for and education of children with learning disabilities in the use of new teaching methods based on self-organizing skills to improve their attention)
Terminology study:
training program:
The researcher defines the training program on which the study is based as ”a group of activities organized in the form of a group of sessions that are based on a set of behavioral cognitive techniques provided by one individual (the researcher) to another (students with learning difficulties) to develop self-regulation skills to improve their attention.”
self-regulation
The researcher defines the skills of self-organization as a practical process in which the learners can hear, organize, master the knowledge, plan, control, evaluate and evaluate their knowledge and motivation. This is the degree to which the student obtains the self-regulation skills used in the current study.
Attention
In the current study, the researcher adopts AminaShalaby’s definition of attention deficit, which is the inability of the individual to focus on a specific stimulus for a specific period of time, difficulty in continuing to follow tasks and neglecting details, and it is measured by the degree that is monitored on the attention deficit scale used in the current study (Shalaby, 2009). , 210).
Learning difficulties
In the current study, the researcher adopts Abdel-WahhabKamel’s definition of learning difficulties, as he defines it as a disorder in one or more of the basic psychological processes that include understanding or the use of language verbally and in writing, as it appears in the disturbance of the ability to listen, and the term also includes manifestations of cognitive disability, brain injuries, and minimal For brain dysfunction, dyslexia, and developmental aphasia (Suleiman Abdel Wahed Youssef Ibrahim, 2018, 312)
Study hypotheses
1-There are statistically significant differences between the mean scores of students (the control group - the experimental group) after applying the program on the self-regulation skills scale in favor of the experimental group.
Study Procedures
The study will depend on the experimental approach, which depends on the design of the experimental and control groups with the use of measurement (pre-post-sequential), to verify the effectiveness of the program based on the skills of self-organization to improve the attention of students with learning disabilities.
The study sample
A)The study group consists of (40) students whose objective is to verify the psychometric efficiency of the tools used, taking into consideration the availability of the characteristics of the basic study sample.
B)The sample of the pilot study will consist of (20) male students with learning difficulties and are selected by the intentional method,They are divided into two groups: a control group and an experimental group. Each group consists of 10 primary school pupils (grade 4) at the age of 9-10 years, taking into account the homogeneity between the experimental group and the control in terms of age, gender , The social and cultural level of the family, and the level of intelligence (average) according to the intelligence measure used in the study, who get the lowest score of the skills of self-regulation and attention scale. (Othman Bin Affan Language School ), for the academic year (2019-2020)
Study Tools
1-A questionnaire of the social and cultural level of the family prepared by / Abdullah Adel RaghebShurrab (2013).
2-Progressive Matrices Test Prepared by / John Raven, translated and codified / Emad Ahmed Hassan (2015).
3-Neurological Scan Test Prepared by / Abdel Wahab Mohamed Kamel (2001).
4-A measure of self-regulation skills for students with learning disabilities (prepared by the researcher)
5-Attention Scale (prepared by / Amina Ibrahim Shalaby, 2009).
6-The training program for developing self-regulation skills to improve attention among primary school students with learning difficulties (prepared by the researcher).
Statistical Methods
The aim of this research, its hypotheses, and its methodology, and to address its results, the researcher relied on the SPSS V23 statistical software package for social sciences, in addition to the EXCEL program in analyzing the study data after applying the standards on the study sample, and the statistical methods that were used to draw the results and test the validity of the hypotheses are:
Cronbach’s alpha coefficients and half-partition to know the scale items.
Mann Whitney test to calculate the differences between the experimental and control groups.
- Wilcoxon test to calculate the differences between pre, post and follow-up measurement of the experimental group.
- Pearson correlation coefficient to measure the degree of correlation, the arithmetic mean and standard deviation