Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
الألعاب الإلكترونية في ضوء مستويات المشاركة في الأنشطة الترويحية لدي طلاب كليات جامعة الزقازيق /
المؤلف
عطية، أحمد طارق مهدي.
هيئة الاعداد
باحث / أحمد طارق مهدي عطية
مشرف / هشام حسين محمد علام
مشرف / ايناس محمد غانم
مشرف / أحمد عبد العظيم عبد الحميد
الموضوع
الألعاب الإلكترونية - طلاب كليات جامعة الزقازيق.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
127ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
الترويح الرياضي
الناشر
تاريخ الإجازة
1/1/2023
مكان الإجازة
جامعة الزقازيق - كلية التربية الرياضية بنين - قسم الادارة الرياضية والترويح
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 165

from 165

المستخلص

لقد انتشرت الألعاب الإلكترونية انتشار واسع جداً في جميع دول العالم وذلك راجع إلى انتشار الكمبيوتر والعاب الفيديو والإنترنت في السنوات الأخيرة، فلم تعد حكراً على الأطفال الصغار فقط بل تعدي ذلك إلى الشباب والكبار، حيث تجذبهم الرسوم المتحركة والألوان الجذابة والمغامرة الموجودة داخل اللعبة، وأصبحت الشغل الشاغل لهم مما ساعد على الاستحواذ على أغلب أوقات الأطفال والشباب وعقولهم واهتماماتهم بل أصبحت تطغي وتفرض نفسها عليهم.
وإن الانتشار المتزايد للألعاب الإلكترونية، وبأشكالها وأحجامها وأنواعها المختلفة، قابله طلب متصاعد من جانب الأطفال والمراهقين لهذه الألعاب التي اكتسحت حياة هؤلاء الأطفال والمراهقين نتيجة لما لها من مميزات جذب للاعبين تظهر في صورها وألوانها وما تنطوي عليه من مغامرة وخيال وحركة، بحيث أدى كل ذلك إلى أن يقض الأطفال والمرهقين في ممارستها اوقاتاً طويلة من يومهم وبشكل لافت، كما أن هذا النوع من الألعاب يتيح للاعبين أن يمارسوه بحرية تامة تسمح لهم باكتشاف قدراتهم وتدريب مهاراتهم، واكتسابهم خبرات متنوعة، وإذا كانت الألعاب الإلكترونية تسهم من جهة بتطوير بعض القدرات الذهنية وتطوير بعض نواحي النشاط العقلي لدى الطفل والمراهق فأنها من جهة اخرى قد تحمل بعض النواحي السلبية على صحته الجسدية والنفسية وعلى بعض النواحي الاجتماعية والثقافية في شخصيته.
ولقد شاع استخدام الالعاب الالكترونية الترويحية، لدرجة أنه لا نجد مركزاً للألعاب أو للترفيه يخلو منها، بل نكاد لا نجد منزلاً خالياً منها، مما جعلها متاحة للجميع وخاصة للشباب بتشجيع من الاباء أحياناً، أو من اقرانهم على استخدامها، وتبادل الاقراص المدمجة الخاصة بها احياناً أخري، وتحتوي هذه الالعاب على محاكاة لألعاب حقيقة ككرة القدم وسباق السيارات والمصارعة والملاكمة، أو على الألعاب الخيالية كغزو الفضاء وحرب النجوم، وفي أي منها يقوم اللاعب بالتحكم ببعض عناصر اللعبة، كالأسلحة المستخدمة وتوجيهها واطلاقها واختيار اللاعبين او المحاربين وتشكيلهم ووضع خطة لهم، ودور لكل منهم ثم توجيههم أو المحافظة على سلامتهم والحاق الهزيمة بخصومهم.
ويعتبر الترويح من أهم المجالات التي تهتم باستثمار وقت الفراغ وتنمية الشخصية بصورة متكاملة بدنياً واجتماعياً وعقلياً، ويساعد الترويح على التخلص من الضغوط الناتجة من أعباء الحياة اليومية ولكي يستثمر وقت الفراغ بصورة نافعة وخاصة للطلاب يفضل أن يستثمر في ممارسة الأنشطة الترويحية المختلفة.
فالشباب حين يقضي أوقاته دون هدف ودون أن يشغل نفسه في نشاط يرغب فيه، ويقبل عليه، سواء كان بقصد الترويح عن النفس بواسطة برامج هادفة، أم بقصد أداء اعمال يقتنع بها وتعود عليه بالفائدة، فإن مثل هذا الشباب سيشعر بالفراغ النفسي مما ينتج عته جمود في الشخصية وانحسار في الطاقات فتبقي مكبوتة لا مجال لها للانطلاق في مسارات صحيحة، وفى هذه الحالة يكون وقت الفراغ غير المستثمر بداية لانحرافات سلوكية عديدة، وينتج عنه عدة مشكلات للفرد منها مشكلات مع الذات ومشكلات مع الأسرة ومشكلات مع المجتمع.
وتعد الجامعة البيئة التربوية الصحيحة لتكوين المواطن الصالح والتي تقع عليه مسئولية حل مشكلة وقت الفراغ لأبنائها وتهيئته نفسياً بشتى الوسائل لتدريبهم على وسائل استثماره وإتاحة فرص تذوق ألوان متعددة من النشاط الترويحي.
Electronic games have spread very widely in all countries of the world, due to the spread of computers, video games, and the Internet in recent years. Their preoccupation, which helped to take over most of the children’s and youth’s time, minds and interests, but rather became overwhelming and imposing itself on them.
The increasing spread of electronic games, in their various shapes, sizes and types, was matched by an increasing demand on the part of children and adolescents for these games that swept the lives of these children and adolescents as a result of their attractive features for players that appear in their images and colors and the adventure, imagination and movement they entail, so that all of this led to Children and exhausted people spend a significant amount of time in their day, and this type of game allows players to play it with complete freedom that allows them to discover their abilities, train their skills, and acquire various experiences, and if electronic games contribute on the one hand to developing some mental abilities and developing some aspects The mental activity of the child and adolescent, on the other hand, may carry some negative aspects on his physical and psychological health and on some social and cultural aspects of his personality.
The use of recreational electronic games has become widespread, to the extent that we do not find a gaming or entertainment center devoid of them, but rather we almost never find a house devoid of them, which made them available to everyone, especially young people, with encouragement from parents sometimes, or from their peers to use them, and exchange their CDs at other times. These games contain simulations of real games such as football, car racing, wrestling and boxing, or fictional games such as space conquest and Star Wars, and in any of them the player controls some elements of the game, such as the weapons used, directing and firing, selecting players or warriors, forming them, developing a plan for them, and a role for each of them. Then guide them or keep them safe and defeat their opponents.
Recreation is one of the most important areas concerned with investing leisure time and developing the personality in an integrated manner, physically, socially and mentally.
When young people spend their time without a goal and without occupying themselves with an activity that they desire and accept, whether it is with the intention of recreation through purposeful programs, or with the intention of performing works that they are convinced of and which will benefit them, such young people will feel psychological emptiness, which results in dementia and stagnation in their minds. Personality and a decline in energies, so it remains repressed and has no room for launching in the right paths. In this case, uninvested free time is the beginning of many behavioral deviations, and results in several problems for the individual, including problems with oneself, problems with the family, and problems with society.
The university prepares the correct educational environment for the formation of a good citizen, who has the responsibility to solve the problem of free time for its children and to prepare them psychologically by various means, to train them on the means of investing it, and to provide opportunities to taste various types of recreational activity