Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
أثر الذكاء العاطفي للمديرين على الجودة المــدركــة لــدى العميــــــل
بالتطبيــق علــى مستشفيــات القليوبيــة
المؤلف
شفا، منــار صلاح عبد الفتاح أحمد.
هيئة الاعداد
باحث / منار صلاح عبدالفتاح احمد شفا
مشرف / امانى محمد عامر
مشرف / احمدعبدالمنعم شفيق
مناقش / محمد فكري محمد فكري
الموضوع
الخدمه الصحية ضبط الجودة
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
128 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الأعمال والإدارة والمحاسبة (المتنوعة)
تاريخ الإجازة
1/1/2023
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التجارة - إدارة اعمال
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 160

from 160

المستخلص

ملـخـــص الـــدراســـــة
هدفت هذه الرسالة إلى التعرف على أثر الذكاء العاطفي للمديرين على الجودة المدركة للعميل بمستشفيات القليوبية مع الأخذ في الاعتبار المتغيرات الديموجرافية مثل الجنس، السن، سنوات الخبرة، وفقا لفروض الدراسة الفرض الرئيسي الأول: ”يوجد أثر إيجابي ذو دلالة معنوية للذكاء العاطفي للمديرين بأبعاده المختلفة (إدراك الذات/ إدارة الذات/ الوعى الاجتماعي/ إدارة العلاقات) علي الجودة المدركة للخدمات الصحية المقدمة من المستشفيات الحكومية بمحافظة القليوبية”. وينبثق من هذا الفرض أربع فروض فرعية الأول: ”يوجد أثر إيجابي ذو دلالة إحصائية لإدراك الذات علي الجودة المدركة للخدمات الصحية المقدمة من المستشفيات الحكومية بمحافظة القليوبية”. الثاني: ”يوجد أثر إيجابي ذو دلالة إحصائية لإدارة الذات علي الجودة المدركة للخدمات الصحية المقدمة من المستشفيات الحكومية بمحافظة القليوبية”.
الثالث: ”يوجد أثر إيجابي ذو دلالة إحصائية للوعى الاجتماعي علي الجودة المدركة للخدمات الصحية المقدمة من المستشفيات الحكومية بمحافظة القليوبية”. الرابع: ”يوجد أثر إيجابي ذو دلالة إحصائية لإدارة العلاقات علي الجودة المدركة للخدمات الصحية المقدمة من المستشفيات الحكومية بمحافظة القليوبية”. الفرض الرئيسي الثاني: ”توجد فروق ذات دلالة إحصائية في إدراك العاملين للذكاء العاطفي للمديرين حسب المتغيرات الديموغرافية للعاملين (النوع وسنوات الخبرة)”. الفرض الرئيسي الثالث: ”توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ادراك العاملين لجودة الخدمة الصحية المقدمة من المستشفيات الحكومية بمحافظة القليوبية حسب المتغيرات الديموغرافية للعاملين (النوع والعمر وسنوات الخبرة)”. الفرض الرئيسي الرابع: ”توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين إدراك العاملين وإدراك المرضى لجودة الخدمة الصحية”.
كما اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي الاستنباطي من خلال الكتب والدوريات والدراسات السابقة المرتبطة بالذكاء العاطفي، كما اعتمدت الباحثة في إعداد هذا المنهج على جمع البيانات من مفردات العينتين المديرين (365) والعملاء (384) مقسمين على المستشفيات محل الدراسة وتم هذا باستخدام الاستبانة وتحليلها باستخدام البرامج الإحصائية المناسبة بغرض إتمام الدراسة الميدانية.
أظهرت النتائج صحة الفرض الرئيسي الأول وفروضه الفرعية، بينما اتضح عدم صحة الفرض الثاني والثالث والرابع.
Dissertation Abstract
The study aimed to identify the impact of the emotional intelligence of managers on the perceived quality of the client in Qalyubia hospitals, taking into account demographic variables such as gender, age, years of experience, according to the study assumptions The first main hypothesis: ”There is a positive and significant impact of the emotional intelligence of managers in its various dimensions (self-awareness/self-management/social awareness/relationship management) on the perceived quality of health services provided by government hospitals in Qalyubia governorate.” Four sub-hypotheses emerge from this hypothesis: ”There is a statistically significant positive impact of self-awareness on the perceived quality of health services provided by government hospitals in Qalyubia Governorate.” Second: ”There is a positive impact of statistically significant self-management on the perceived quality of health services provided by government hospitals in Qalyubia Governorate.” Third: ”There is a statistically significant positive impact of social awareness on the perceived quality of health services provided by government hospitals in Qalyubia Governorate.” Fourth: ”There is a statistically significant positive impact of relationship management on the perceived quality of health services provided by government hospitals in Qalyubia Governorate.” The second main hypothesis: ”There are statistically significant differences in workers’ perception of managers’ emotional intelligence according to the demographic variables of the workers (type and years of experience).” The third main hypothesis: ”There are statistically significant differences in the degree of workers’ awareness of the quality of health service provided by government hospitals in Qalyubia governorate according to the demographic variables of the workers (type, age and years of experience).” The fourth major hypothesis: “There are statistically significant differences between workers’ and patients’ perceptions of the quality of health service.”
The study also relied on the descriptive analytical approach through books, periodicals and previous studies related to emotional intelligence. In preparing this approach, the researcher relied on collecting data from the vocabulary of the two samples (365) and the clients (384) divided into the hospitals under study. This was done using the questionnaire and analyzed using the appropriate statistical programs for the purpose of completing the field study.
The results showed the validity of the first main hypothesis and its sub-hypotheses, while the second, third and fourth hypotheses turned out to be incorrect.