Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعـالية برنامج قائـم عـلى نظرية العقل في التخفيف من حدة الاضطرابات اللغوية لدى تلاميذ المرحلة الأبتدائية /
المؤلف
ابوشلوع، فاطمه الزهراء عبدالباقى
هيئة الاعداد
باحث / فاطمة الزهراء عبد الباقي أبو شلوع
مشرف / محمود فتحي عكاشة
مشرف / عبد العزيز إبراهيم سليم
مناقش / عادل محمود المنشاوى
الموضوع
علم نفس تعليم
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
108 ص ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
1/5/2023
مكان الإجازة
جامعة دمنهور - كلية التربية - علم نفس تربوى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 123

from 123

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة فعالية برنامج قائـم عـلى نظرية العقل في التخفيف من حدة الاضطرابات اللغوية لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية, والتحقق من استمرارية فاعلية البرنامج بمحافظة البحيرة, للعام الدراسي 2022/2023م. ولتحقيق أهداف الدراسة تم أستخدام المنهج التجريبي, وتطبيق الدراسة على عينة من تلاميذ الصف الخامس الإبتدائي بمحافظة البحيرة, تكونت عينة الدراسة من (30) تلميذًا وتلميذة، بواقع (19 ذكور/11 إناث)، تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (10-11) سنة، تم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين، مجموعة ضابطة (10 ذكور، 5 إناث) بمتوسط حسابي قدره (10,65) وانحراف معياري (±0,235)، ومجموعة تجريبية(9 ذكور، 6 إناث) بمتوسط حسابي قدره (10,60) وانحراف معياري (±0,330) اشتملت أدوات الدراسة على: مقياس رسـم الرجل (جودإنف-هاريس) ومقياس الاضطربات اللغـوية (اللغـة الاستقبالـية والتعبـيرية) (إعداد: عبدالعزيز سليم، 2009) ومقياس نظرية العقل (اعداد: عبد العزيز الشخص وزملاءه:2012) وبطاقة ملاحظة السلوك اللغوي للأطفال ذوي اضطرابات اللغة الاستقبالية والتعبيرية (إعداد: الباحثة) والبرنامج القائم على نظرية العقل (إعداد: الباحثة), وأظهرت نتائج الدراسة فعالية البرنامج القائم على نظرية العقل الذي طبق علي (المجموعة التجريبية) في التخفيف من حدة الاضطربات اللغوية واستمرارية فعاليّة البرنامج في التخفيف من حدة الاضطرابات اللغوية لديهم بعد فترة المتابعة حيث لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة التجريبية (في القياسين البعدي والتتبعي) على مقياس الاضطرابات اللغوية في مقياس اللغة الاستقبالية والتعبيرية وملاحظة السلوك اللغوي لدى تلاميذ المرحلة الأبتدائية وفي ضوء النتائج اقترحت الباحثة بعض التوصيات والبحوث المستقبلية.
الكلمات المفتاحية: نظرية العقل, اضطرابات اللغة, المرحلة الأبتدائية.
Damanhour University
Faculty of Education
Department of Educational Psychology
Study Title
The effectiveness of a program based on the theory of mind in alleviating language disorders among primary school students
Prepared by: Fatma el Zahra abd elbaky abo shloua
For: master degree of education (Psychological health)
The study aimed at a program based on the theory of mind in alleviating language disorders among primary school students, and verifying the continuity of the effectiveness of the program in Buhaira Governorate, for the academic year 2022/2023.To achieve the objectives of the study, the experimental approach was used , and applying the study to a sample of fifth grade primary students in Buhaira Governorate, the study sample consisted of (30) male and female students, with a ratio of (19 males/11 females), their ages ranged between (10-11) years, and they were divided into two equal groups, A control group (10 males, 5 females) with a mean of (10.65) and a standard deviation (±0.235) and an experimental group (9 males, 6 females) with a mean of (10.60) and a standard deviation of (±0.330) Tools were included study on:
The Man Drawing Scale (Goodnuff-Harris) and the Language Disorders Scale (Receptive and Expressive Language) (prepared by: Abdulaziz Ibrahim Selim, 2009) and the Theory of Mind Scale (prepared by: Abdulaziz Al-Shakhs and his colleagues: 2012) and the Linguistic Behavior Note Card for Children with Receptive and Expressive Language Disorders (prepared by the researcher) and the program based on the theory of mind (prepared by the researcher), and the results of the study showed the effectiveness of the program based on the theory of mind, which was applied to the (experimental group) in alleviating the severity of language disorders and the continuity of the effectiveness of the program in alleviating the severity of their language disorders after the follow-up period. There are no statistically significant differences between the mean scores of the students of the experimental group (in the post and follow-up measurements) on the scale of language disorders in the scale of receptive and expressive language and the observation of linguistic behavior among primary school students. In the light of the results, the researcher suggested some recommendations and future research.
Keywords: Theory of Mind, Language Disorder, Primary school students