Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
أثر التدريب على بعض عادات العقل فى تحسين الكفاءة الذاتية وخفض التسويف الأكاديمي لدى طالبات الجامعة /
المؤلف
محمد،رباب عبد الحليم ابو زيد.
هيئة الاعداد
باحث / رباب عبد الحليم
مشرف / شادية عبد الخالق
مشرف / ماجى وليم
مناقش / هند اسماعيل
مناقش / هبه حسين
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
192 ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
9/8/2023
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 222

from 222

المستخلص

أهداف الدراسة :
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من أثر التدريب على بعض عادات العقل فى تحسين الكفاءة الذاتية وخفض التسويف الإكاديمي لدى طالبات الجامعة .
أهمية الدراسة :
تتحدد أهمية الدراسة فيما يلى :
أ‌- الأهمية النظرية :
1- تهتم الدراسة الحالية بالتنظير لمتغيرات رئيسية من مفاهيم علم النفس المعرفى وعلم النفس الإجتماعي وهم عادات العقل والكفاءة الذاتية والتسويف الأكاديمى . والتى تُعد من المتطلبات الرئيسية لنجاح الطالبة فى دراستها .
2- التدريب على عادات العقل سيكون له الأثر الكبير فى الوقاية من العديد من المشكلات النفسية والإجتماعية التابعة للمرحلة الجامعية ، كذلك تمكينهن من مجابهة مشاكل الحياة داخل الجامعة وخارجها.
3- دراسة الكفاءة الذاتية من الموضوعات ذات التطبيقات التربوية المهمة ، التى تساعد في تحقيق النمو السوى للطالبات وتساعدهم في تحقيق أقصي إستفادة ممكنة من إمكاناتهم الشخصية وموارد بيئتهم المحيطة
4- تصميم أدوات سيكومترية ( مقياس عادات العقل – مقياس الكفاءة الذاتية – مقياس التسويف الأكاديمي ) يضعها على أعتاب مجال القياس النفسى والإضطلاع لبناء برنامج قائم على عادات العقل يضفي على الدراسة مجال الإرشاد والتدخل السيكولوجي ، وتعددية المجالات البحثية يعطي أهمية للمتغيرات .
5- تهتم الدراسة الحالية بمرحلة عمرية هامة وهى مرحلة الجامعة التي لها دور حيوي في توجيه مستقبل المجتمع
6- ندرة الدراسات التى تناولت استخدام عادات العقل فى تنمية الكفاءة الذاتية وخفض التسويف الأكاديمي .
ب‌- الأهمية التطبيقية :
1- إعطاء فرصة للمتعلم لإكتشاف ألية عمل عقله أثناء التعلم من خلال رؤية مسار التفكير الخاص به .
2- توظيف ما تصل إليه الدراسة من نتائج فى شكل توصيات يمكن أن تفيد المؤسسات والهيئات وأفراد المرحلة العمرية لتحقيق المزيد من الكفاءة .
3- دعوة المعلمين والطالبات إلى التحررمن النماذج السائدة فى التعليم ، والمعتمدة على جمع المعلومات وحفظها دون الإستفادة منها عملياً ، وتنبيههم إلى أهمية عادات العقل وكفاءة الذات لدى الطالبات .
مشكلة الدراسة :
1- ما مقدار تحسن الكفاءة الذاتية لدي أفراد المجموعة التجريبية عن أفراد المجموعة الضابطة فى القياس البعدي بعد تعرض أفراد المجموعة التجريبية لبرنامج التدريب على عادات العقل ؟
2- ما درجة تحسن الكفاءة الذاتية لدي طالبات المجموعة التجريبية فى القياس البعدي عنه فى القياس القبلي ؟
3- هل يستمر أثر التدريب على برنامج عادات العقل فى تحسين الكفاءة الذاتية لدى طالبات الجامعة بالمجموعة التجريبية فى القياس التتبعي بعد إنتهاء البرنامج بشهرين ؟
4- ما مقدارانخفاض مستوي التسويف الأكاديمي لدي أفراد المجموعة التجريبية عن أفراد المجموعة الضابطة فى القياس البعدي بعد تعرض أفراد المجموعة التجريبية لبرنامج التدريب على عادات العقل؟
5- ما مقدار انخفاض مستوي التسويف الأكاديمي لدي طالبات المجموعة التجريبية فى القياس البعدي عنه فى القياس القبلي ؟
6- هل يستمر أثر برنامج التدريب على عادات العقل فى خفض التسويف الأكاديمى لدى طالبات الجامعة بالمجموعة التجريبية فى القياس التتبعي بعد إنتهاء البرنامج بشهرين ؟
مصطلحات الدراسة :
 عادات العقل : Habits of mind
تُعرف إجرائيا في الدراسة الحالية بأنها : مجموعة من المهارات العقلية والإتجاهات والميول التى تظهر فى الأداءات العقلية لدى طالبات الجامعة والتى تساعدهم على استخدام مهاراتهم العقلية فى مواقف الحياة المختلفة وتتمثل تلك المهارات فى ( المثابرة – الإصغاء بتفهم وتعاطف – التساؤل وطرح المشكلات – تطبيق المعرفة السابقة فى مواقف جديدة – ايجاد الدعابة ) وتقاس بالدرجة التى تحصل عليها الطالبة على مقياس عادات العقل.
 الكفاءة الذاتية Self – efficacy :
تُعرف إجرائيا في الدراسة الحالية بأنها: إستجابات الفرد الشخصية حول قدرته على أداء السلوك بنجاح وتتمثل مقومات هذه الإستجابة فى الثقة بالذات و تنظيم الذات و المواجهة الإيجابية للضغوط ، وإعتقاده بأنه يمتلك مقومات عقلية ومعرفية وإنفعالية وحسية ،لمعالجة المواقف والمهام والمشكلات،ويستدل عليها بالدرجة التى تحصل عليها الطالبة على مقياس الكفاءة الذاتية .
 التسويف الأكاديمي Academic procrastination :
يُعرف إجرائيا في الدراسة الحالية بأنها:التأخير الطوعى والمقصود للمهام الأكاديمية حتى اللحظة الأخيرة أو بعد الوقت المحدد مسبقاً ،لصعوبة إستثمار الوقت ،وصعوبة التخطيط على الرغم منإدراك الطالبة للأثار السلبية لهذا التأخير ويقاس بالدرجة التى تحصل عليها الطالبة فى مقياس التسويف الأكاديمي .
 البرنامج التدريبي Training program :
تُعرف الباحثة البرنامج التدريبي القائم على بعض عادات العقل إجرائياً بأنه : عدد من الجلسات التى تقوم على العديد من الإستراتيجيات المبنية على مجموعة من الطرق والأساليب والتدريبات الهادفة ، بالإضافة إلى مجموعة متنوعة من الفنيات سواء كانت سلوكية أو معرفية أو إجتماعية بهدف تنمية عادات العقل للطالبات ؛ لتحسين الكفاءة الذاتية وخفض التسويف الأكاديمي لديهن .
تتحدد الدراسة الراهنة بطبيعة عينة الدراسة وخصائصها ،وطبيعة الأدوات ، وأيضا بالأساليب الأحصائية المستخدمة فيها والمتمثلة في :
 محددات منهجية :
تعتمد الدراسة الحالية على المنهج التجريبي ( القياس القبلي والبعدى والتتبعي ) للمجموعتين التجريبية والضابطة ، وذلك بهدف اختبار مدى تأثير التدريب على بعض عادات العقل فى تحسين الكفاءة الذاتية وخفض التسويف الأكاديمي لدي طالبات المجموعة التجريبية .
 محددات بشرية :
تحددت بعينة الدراسة التى تكونت من مجموعتين وذلك كما يلي :
1- مجموعة التحقق من الكفاءة السيكومترية للأدوات :
تكونت مجموعة الكفاءة السيكومترية من (150 ) طالبة بالفرقة الثالثة تخصص (علم نفس – تاريخ – جغرافيا ) بكلية البنات جامعة عين شمس ، بهدف التحقق من الخصائص السيكومترية للأدوات وكذلك لتحديد مجموعة الدراسة التجريبية ممن يحصلون على درجات منخفضة فى كفاءة الذات وعادات العقل ودرجات مرتفعة فى التسويف الأكاديمي .
2- مجموعة الدراسة التجريبية:
تكونت مجموعة الدراسة التجريبية من (60) طالبة من طالبات الفرقة الثالثة علم نفس بكلية البنات جامعة عين شمس ، ممن حصلن على درجات منخفضة على مقياسي عادات العقل والكفاءة الذاتية وحصلن على درجات مرتفعة على مقياس التسويف الأكاديمي ، وتم تقسيمهم لمجموعتين : الأولي تجريبية ضمت (30) طالبة ، والثانية ضابطة ضمت (30) طالبة .
 محددات مكانية :
تحددت الدراسة الحالية بقسم علم النفس – كلية البنات – جامعة عين شمس .
 محددات زمنية :
استغرق تطبيق أدوات الدراسة مدة شهرين وثلاثة أسابيع لجلسات البرنامج فى العام الدراسي (2021- 2022 ) ، ومن ثم تبعها قياس تتبعي بعد شهرين من نهاية التدريب على الجلسات.
 أدوات الدراسة :
لتحقيق أهداف الدراسة والتحقق من صحة فروضها استعانت الباحثة بالأدوات التالية :
1- مقياس عادات العقل لدى طالبات الجامعة . ( إعداد الباحثة )
2- مقياس الكفاءة الذاتية لدى طالبات الجامعة . ( إعداد الباحثة )
3- مقياس التسويف الأكاديمى لدى طالبات الجامعة . ( إعداد الباحثة )
4- قائمة المستوى الإجتماعى الإقتصادى الثقافى . ( إعداد الباحثة )
5- البرنامج التدريبى القائم على بعض عادات العقل. ( إعداد الباحثة )
 الأساليب الإحصائية :
من أجل الإجابة على أسئلة الدراسة والتحقق من إحتمالات صدق فروض الدراسة وتحليل بياناتها ، إستخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية الأتية من خلال برنامج الحزم الإحصائية (spss ) .
1) المتوسطات والإنحرافات المعيارية لدرجات المجموعة التجريبية والضابطه في القياسين القبلي والبعدي والتتبعي وهو ما يمثل الإحصاء الوصفي لمتغيرات الدراسة .
2) التحليل العاملى الإستكشافي .
3) معامل الإرتباط ”بيرسون ”
4) معامل اثبات ” ألف كرونباخ ”
5) إختبار ”ت ”( t- test) للعينات المستقلة والعينات المرتبطة .
نتائج الدراسة :
تتلخص نتائج الدراسة الحالية فى النقاط التالية :
1- تتحسن الكفاءة الذاتية لدى أفراد المجموعة التجريبية عن أفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي بعد تعرض أفراد المجموعة التجريبية للبرنامج المستخدم فى الدراسة .
2- تتحسن الكفاءة الذاتية لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي عنه في القياس البعدي
3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كفاءة الذات لدى أفراد المجموعة التجريبية بين القياسين البعدي والتتبعي .
4- ينخفض التسويف الأكاديمي لدى أفراد المجموعة التجريبية عن أفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي بعد تعرض أفراد المجموعة التجريبية للبرنامج المستخدم فى الدراسة .
5- ينخفض التسويف الأكاديمي لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي عنه في القياس البعدي .
6- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التسويف الأكاديمي لدى أفراد المجموعة التجريبية بين القياسين البعدي والتتبعي .
Summary
Objectives of the study :
The current study aimed to investigate the effect of training on some habits of mind in improving self-efficacy and reducing academic procrastination among female university students.
the importance of studying :
The importance of the study is determined as follows:
Theoretical importance:
1- The current study is concerned with theorizing the main variables of the concepts of cognitive psychology and social psychology, namely, habits of mind, self-efficacy, and academic procrastination. Which is one of the main requirements for the success of the student in her studies.
2- Training on the habits of the mind will have a great impact in preventing many psychological and social problems of the university stage, as well as enabling them to confront the problems of life inside and outside the university.
3- Studying self-efficacy is one of the topics with important educational applications that help achieve the normal growth of female students and help them achieve the maximum possible benefit from their personal potential and the resources of their surrounding environment.
4- Designing psychometric tools (a measure of habits of mind - a measure of self-efficacy - a measure of academic procrastination) that puts them on the threshold of the field of psychological measurement and undertaking to build a program based on habits of mind that gives the study the field of counseling and psychological intervention, and the multiplicity of research fields gives importance to variables.
5- The current study is concerned with an important age stage, which is the university stage, which has a vital role in directing the future of society
6- The scarcity of studies that dealt with the use of habits of mind in developing self-efficacy and reducing academic procrastination.
Practical importance:
1- Giving the learner an opportunity to discover the working mechanism of his mind during learning by seeing his own thinking path.
2- Employing the results of the study in the form of recommendations that can benefit institutions, agencies and individuals of the age group to achieve more efficiency.
3- Calling on male and female teachers to liberate themselves from the prevailing models in education, which depend on collecting and preserving information without making practical use of it, and alerting them to the importance of habits of mind and self-efficacy among female students.
the study Problem :
1- To what extent did the self-efficacy of the experimental group improve over the control group in the post-measurement after the experimental group was exposed to the habits of mind training program?
2- What is the degree of improvement of the self-efficacy of the students of the experimental group in the post-measurement compared to the pre-measurement?
3- Does the effect of training on the Habits of Mind program continue to improve the self-efficacy of university students in the experimental group in the follow-up measurement two months after the end of the program?
4- What is the extent of the decrease in the level of academic procrastination among the members of the experimental group compared to the members of the control group in the post-measurement after the members of the experimental group were exposed to the training program on habits of mind?
5- What is the decrease in the level of academic procrastination among the students of the experimental group in the post-measurement than in the pre-measurement?
6- Does the effect of the training program on habits of mind continue to reduce academic procrastination among university students in the experimental group in the follow-up measurement two months after the end of the program?
Terminology of study :
1- Habits of mind
It is defined procedurally in the current study as: a set of mental skills, trends and inclinations that appear in the mental performance of university students, which help them to use their mental skills in different life situations. New situations - finding humor) and measured by the degree obtained by the student on the habits of mind scale.
2- Self-efficacy:
It is defined procedurally in the current study as: the individual’s personal responses about his ability to perform the behavior successfully. the student on the self-efficacy scale.
3- Academic procrastination:
It is defined procedurally in the current study as: voluntary and intentional delay of academic tasks until the last moment or after the predetermined time, due to the difficulty of investing time, and the difficulty of planning despite the student’s realization of the negative effects of this delay. It is measured by the degree that the student obtains in the academic procrastination scale.
4- Training program:
The researcher defines the training program based on some habits of the mind procedurally as: a number of sessions that are based on many strategies based on a set of methods, methods, and targeted exercises, in addition to a variety of techniques, whether behavioral, cognitive, or social, with the aim of developing the habits of mind for the students; To improve self-efficacy and reduce academic procrastination.
The current study is determined by the nature and characteristics of the study sample, the nature of the tools, and also the statistical methods used in it, which are:
 Methodological limitations:
The current study relies on the experimental method (pre, post and follow-up measurement) for the experimental and control groups, with the aim of testing the effect of training on some habits of the mind in improving self-efficacy and reducing academic procrastination among female students in the experimental group.
 Human determinants:
The study sample consisted of two groups, as follows:
1- The group of checking the psychometric efficiency of the tools:
The psychometric efficiency group consisted of (150) students in the third year majoring in (Psychology - History - Geography) at the Faculty of Girls, Ain Shams University, with the aim of verifying the psychometric properties of the tools, as well as to identify the experimental study group who obtain low degrees in self-efficacy and habits of mind and high degrees in Academic procrastination.
2- The experimental study group (participants in the program):
The experimental study group consisted of (60) female students from the third year of psychology at the Faculty of Girls, Ain Shams University, who obtained low scores on the habits of mind and self-efficacy scales and obtained high scores on the academic procrastination scale, and they were divided into two groups: the first experimental group included (30 ) a female student, and the second a control group, which included (30) female students.
 spatial determinants:
The current study was determined by the Department of Psychology - Faculty of Girls - Ain Shams University.
 Time limits:
The application of the study tools took a period of two months and three weeks for the program sessions in the academic year (2021-2022), and then it was followed by a follow-up measurement two months after the end of the training sessions.
 Study tools:
To achieve the objectives of the study and verify the validity of its hypotheses, the researcher used the following tools:
1- A measure of habits of mind among university students. (prepared by the researcher)
2- A measure of self-efficacy among university students. (prepared by the researcher)
3- A measure of academic procrastination among university students. (prepared by the researcher)
4- A list of the socio-economic and cultural level. (prepared by the researcher)
5- A training program based on some habits of mind. (prepared by the researcher)
 Statistical Methods:
In order to answer the questions of the study and verify the possibility of the validity of the study hypotheses and analyze its data, the researcher used the following statistical methods through the statistical package program (spss).
1. Means and standard deviations of the scores of the experimental and control groups in the pre, post and follow-up measurements, which represents the descriptive statistics of the study variables.
2. Exploratory factor analysis.
3. Pearson correlation coefficient
4. Evidence coefficient ”Cronbach’s thousand”
5. Test ”t” (t-test) for independent samples and related samples.
Results :
The results of the current study are summarized in the following points:
• The self-efficacy of the experimental group improved over the control group in the post-measurement after the experimental group was exposed to the program used in the study.
• The self-efficacy of the experimental group improved in the post-measurement compared to the post-measurement
• There are no statistically significant differences in the self-efficacy of the experimental group, between the post and follow-up measurements.
• The academic procrastination of the experimental group decreased from that of the control group in the post-measurement after the experimental group was exposed to the program used in the study.
• Academic procrastination is lower among the experimental group in the post-measurement than in the post-measurement.
• There are no statistically significant differences in academic procrastination among the experimental group, between the post and follow-up measurements.