الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص المستخلص: هدف البحث الي التعرف علي مدي فاعلية برنامج قائم علي الوسائط المتعددة لتنمية الذكاء الوجداني لدي ذوي الاعاقة السمعية، وتكونت عينة البحث من ( 30) طفل وطفلة من ذوي الاعاقة السمعية من مدرسة الامل للصم والبكم بمحافظة الفيوم،,والتي تراوحت اعمارهم ما بين ( 7 : 10 ) سنوات ،وتمثلت أدوات الدراسة في اعداد مقياس الذكاء الوجداني لذوي الاعاقة السمعية،برنامج الوسائط المتعددة ، واسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد الذكاء الوجداني بين درجات التطبيق (القبلي والبعدي)، للمجموعة التجريبية، لصالح التطبيق البعدي، وجود فروق ذات دلالة احصائية بين درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في أبعاد الذكاء الوجداني في (الاختبار البعدي)، لصالح المجموعة التجريبية، لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مقياس الذكاء الوجداني بأبعاده بين درجات التطبيق (البعدي - التتبعي) للمجموعة التجريبية. الكلمات المفتاحية : الوسائط المتعددة – الذكاء الوجداني – ذوي الاعاقة السمعية Research Abstract 4 - Thesis title: The Effectiveness of a Multimedia- Based Programme in Developing the Emotional Intelligence of the Hearing -Impaired - Researcher name: Shaimaa Ahmed Hasabo Gouda - Study Organization: College of Education for Early Childhood; Fayoum University -Application Date: 2022 A.D -Langue of research: Arabic - Academic degree: master's degree in Childhood Education - Oversight Committee: 1- Prof. Dr. Prof. / Noor Ahmed El Ramady: Professor of Mental Health and Dean Faculty of Early Childhood Education (previously) Fayoum university 2-Prof. Dr. / Mohamed Shabaan Saied Abd El-kawy: Lecturer of Education Technology Faculty of Early Childhood Education Fayoum university. Abstract: The study aimed to verify The Effectiveness of a Multimedia- Based Programme in Developing the Emotional Intelligence of the Hearing –Impaired, and The current study sample consists of (30) male children in the early childhood stage (7- 10 years) who were selected from Al-Amal School for the Deaf and Hard of Hearing in Fayoum Governorate, and they were divided into two equal groups (experimental and control). The study methodology was based on the experimental method and Study tools” Emotional intelligence scale for children with hearing disabilities. (Prepared by the researcher), Multimedia program for developing emotional intelligence for hearing impaired children. (Prepared by the researcher, and Study hypotheses: There are statistically significant differences in the dimensions of emotional intelligence between the degrees of the pre and post application of the experimental group, in favor of the post application, There are statistically significant differences between the scores of the experimental group and the control group in the dimensions of emotional intelligence in the post application, in favor of the experimental group., There are no statistically significant differences in the emotional intelligence scale with its dimensions between the degrees of the follow-up application and the dimensional application of the experimental group. Key Words: Multimedia - Emotional Intelligence - Hearing Impaired |