Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
الإتجاه النقدى فى فلسفة طه عبدالرحمن/
المؤلف
محمد،سهر محمود عبدالسلام.
هيئة الاعداد
باحث / سهر محمود عبدالسلام محمد
مشرف / سلوى محمد نصره
مشرف / حسين عبده
مناقش / ابراهيم ابراهيم محمد
مناقش / عامر ياسين
تاريخ النشر
2022
عدد الصفحات
304 ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
فلسفة
الناشر
تاريخ الإجازة
28/9/2022
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم الفلسفة
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 313

from 313

المستخلص

مما لاشك فيه أن الفلسفة قائمة على سلسلة متتابعة من النقود الأمر الذى يبين أهمية هذا المنحنى الذى يعد جوهر الفلسفة منذ نشأتها فى الغرب. ومكتبتنا العربية بحاجة إلى الدراسات التى تكشف عن طبيعةالمناهج النقدية الفلسفية التى استخدمها الفلاسفة والمفكرين فى بناء أفكارهم. فلقد إكتفت الكتابات العربية فى هذا الميدان بإرجاع إختلاف نظريات الفلاسفة وتباين أرائهم إلى سمه الذاتية التى إصطبغت بها كل الكتابات الفلسفية ومن هنا تأتى أهمية هذا الموضوع الذى يتناول بالدراسة الإتجاه النقدى فى فلسفة طه عبدالرحمن للكشف عن أسسه ومبرراته وغايته وأثره فى تطور الفكر العربى المعاصر من بعده.
وللنقد معان عده تكاد تختلف وفق المستوى الذى يطرح فيه، فالبنسبة للمعنى اللغوى للنقد، فنجد تلك الكلمة مأخوذه فى الأصل من ”نقد الصير فى الدراهم والدنانير” وانتقدها أى ميز صحيحها من زائفها وجيدها من رديئها.
ومن حيث الإصطلاح، فالنقد ماهو إلا فن لتقويم الأعمال الفنية والأدبية وتحليل قائم على أساس علمى، أو الغموض العلمى للنصوص الأدبية من حيث مصدرها، وصحه نصها وإنشاؤها وصفاتها وتاريخها.
بخلاف النقض Refutation وهو البرهان على بطلان الدعوى أو الرأى وهو أقوى من الإعتراض Objectionلأن الإعتراض هو إقامة الدليل على خلاف ماأقامه عليه الخصم أو إظهار ما فى مقدمات دليل الخصم من خلل يمنع من قبول دعواه، على حين أن النقض دحض نهائى للدعوى.
تكمن أهمية الفكر النقدى فى أنه لا يقبل القول على علته فيتجه بتساؤله إلى المضمون ويسمى نقدًا داخليًا، أو يتجه إلى الشكل ويسمى نقدًا خارجيًا، أو ينبه إلى العيوب ويسمى أدناه قدحًا، أو يبين المحاسن ويسمى أعلاه مدحًا.
فالنقد يحلل الظاهر والباطن فى الأعمال ويتعرض لصاحبها والمؤثرات العامة فيها ويحكم على قيمتها، فنجد المشروع الفكري للدكتور طه عبد الرحمن عبر عن حالة من النقد الفلسفي البناء الذى اعتمد فيه على طرح كل المذاهب الفلسفية منذ القدم وحتى وقتنا الراهن محاولة منه لتأسيس فكر فلسفي مبنى على تأسيس فلسفة إسلامية تنطلق من الرؤية الإسلامية الخالصة، والتى تسعى إلى إنتاج خطاب فلسفي إسلامي موصول ومأصول غيرمنقول. ولاسيما التأسيس لفلسفة أخلاقيةإسلامية تأخذ بالمسلمات الأساسية في نقد واقع الحداثة الغربية.
فالنقد عند طه عبد الرحمن يعنى الابداع الفلسفي ؛ وليس التبعية الفكرية؛ الأمر الذى جعله يؤسس لعلم فقه الفلسفة ؛ والذى خصص موضوع دراسته فى ”التأمل النقدي في مختلف مكوّنات فقه الفلسفة العلميّة مع التوسّل بقيم مخصوصة تحدد رؤيته وتدوم على تصويبها”.
أولاً: أهمية الدراسة:-
نظرًا لما قدمه طه عبدالرحمن من نقد موضوعى وفكر متميز وبناء فلسفى معاصر بروح عربية وعلى الرغم من إجتهاداته وغزارة وإنتشار فكرة بين مفكرى المغرب العربى إلا أنه فى حدود علم الباحثة لم تكن هناك دراسة تناولت الجوانب النقدية فى فكر طه عبدالرحمن والتعريف به على الرغم من اهمية هذا الجانب .
ثانيًا: أهداف الدراسة:-
1- التعرف على أهمية الفكر النقدى عمومًا ونتائجة والإتجاه النقدى فى فكر طه عبدالرحمن وأثره فى الفكر العربى المعاصر على وجه الخصوص.
2- توضيح وإبراز جهود طه عبدالرحمن الفكرية وأساليبة المنطقية فى توضيح وعرض وتفسير وتحليل أفكار طه عبدالرحمن النقدية ونقدها دون إنحياز.
3- تفعيل الفكر النظرى والرغبة فى تطبيقة ، إيمانًا منا بأن التطبيق هو أساس للنهوض بأى مجتمع.
4- توضيح أهمية وأصالة الفكر الإسلامى من خلال تفجيره لفلسفة طه عبدالرحمن ومشروعه الفكرى .
ثالثا: تساؤلات الدراسة:
تتمثل إشكالية الرسالة فى التساؤلات الآتية:
1- هل تدخلت مراحل طه عبد الرحمن الحياتية والتعليمية والثقافية فى تشكيل رؤى النقد عنده ؟
2- لماذا اعتمد طه عبد الرحمن على النقد الفلسفي كبنية أساسية لتحليل ودحض أفكار ومذاهب السابقين عليه والمعاصرين له؟
3- هل مثل النقد من وجهة نظر طه عبد الرحمن أفقًا علميًا لرصد عقبات السابقين عليه والمعاصرين له ؟
4- ما أهم الأسس التى قام عليها الإتجاه النقدى فى مشروع طه عبدالرحمن الفكري؟
5- هل كان موقف طه عبد الرحمن من التراث وباحثيه موقف تحيز للتراث أم لهدم التراث وإعادة بنائه ؟
6- هل كان نقد طه عبد الرحمن للحداثة والعولمة سببًا فى الحفاظ على الهوية العربية والإسلامية ؟
رابعًا: المنهج المستخدم فى إعداد الرسالة :
اعتمدت الباحثة على المنهج التاريخي التحليلي النقدي المقارن حيث تحليل طه عبد الرحمن للأفكار الفلسفية وتتبعها التاريخي وتسلسلها المنطقي لنقد الأفكار والمصطلحات الفلسفية ؛ حيث اعتمد طه عبد الرحمن على المنهج المقارن؛ بخاصة عندما يتعلق الأمر ببعض المصطلحات الغربية لحظة ما يتم مقارنتها بنظيرتها الإسلامية لتوضيح الأفكار واستجلاء المعاني .
خامسًا: الدراسات السابقة:
اهتم الكثير من الباحثين والمتخصصين فى مجال الفلسفة الإسلامية بدراسة فكر الأستاذ الدكتور طه عبد الرحمن سواء فى كتب علمية متخصصة أو أطروحات علمية ومن الضرورى ان نعرض لهذه الدراسات والتى استفادة منها الباحثة وفى نفس الوقت لبيان ان الجانب النقدى يأتى لاستكمال احد الجوانب الهامه لطه عبد الرحمن ومن هذه الدراسات على سبيل المثال لا الحصر:
1- د إبراهيم مشروح : طه عبد الرحمن قراءة فى مشروعه الفكري. مركز الحضارة لتنمية الفكر الإسلامي.بيروت 2009.
2- د محمد الشبة: عوائق الإبداع الفلسفي حسب طه عبد الرحمن، ط 1، لبنان؛ منشورات ضفاف لبنان، 2016
3- د يوسف بن عدي، مشروع الإبداع الفلسفي العربي: قراءة في أعمال طه عبد الرحمن، المؤسسة العربية للفكر والإبداع،بيروت. 2012.
4- د عباس ارحيلة، فيلسوف في المواجهة: قراءة في فكر طه عبد الرحمن، المؤسسة العربية للفكر والإبداع،بيروت. 2013.
5- د قاسم شعيب: طه عبد الرحمن ومأزق التكييف الحداثي، ضمن كتاب فتنة الحداثة، ط 1، الدار اليضاء؛ المركز الثقافي العربي،بيروت. 2013 م.
6- د حمّو النقّاري، منطق تدبير الاختلاف من خلال أعمال طه عبد الرحمن، المؤسسة العربية للفكر والإبداع،بيروت. 2014.
7- د محمد أحمد الصغير، عقلانية الحداثة المُؤيَّدة:استقراءات تفكيكية في أعمال طه عبدالرحمن، المؤسسة العربية للفكر والإبداع،بيروت. 2014.
8- د عباس ارحيلة، بين الائتمانية والدهرانية. بين طه عبد الرحمن وعبد الله العروي، المؤسسة العربية للفكر والإبداع،بيروت. 2016.
9- د عبد الجليل الگُور، مفهوم الفطرة عند طه عبد الرحمن، المؤسسة العربية للفكر والإبداع،بيروت. 2017.
10- د أحمد مونة، مداخل تجديد علم الأصول عند طه عبد الرحمن، المؤسسة العربية للفكر والإبداع، 2017.
11- د عبد الملك بومنجل، الإبداع في مواجهة الاتباع. قراءات في فكر طه عبد الرحمن، المؤسسة العربية للفكر والإبداع، 2017.
12- د عبد النبي الحري. طه عبد الرحمن ومحمد عابد الجابري: صراع المشروعين على أرض الحكمة الرشدية، ط1، الشبكة العربية للأبحاث والنشر، بيروت، 2014.
13- بدر الحمري، مفهوم العقل عند طه عبد الرحمن، مؤسسة مؤمنون بلا حدود، 2016.
14- بوزبرة عبد السلام، طه عبد الرحمن ونقد الحداثة، ط1. جداول للنشر والتوزيع، لبنان،2011.
15- سلمان بونعمان: نقد الحداثة الغربية بين عبد الوهاب المسيري وطه عبد الرحمن ”مقاربة أولية” ضمن كتاب دراسات في أعمال الفيلسوف المغربي طه عبد الرحمن، ط1، مطبعة النجاح الجديد، الدار البيضاء - المغرب، 2013.
16- هبة قرماط : نقد العقل العربي عند طه عبد الرحمن تجديد المنهج في تقويم التراث –أنموذجا-”رسالة ماجستير” تحت إشراف الأستاذة: لامية عيطو. مذكرة مكملة لنيل شهادة الماجستير في ميدان اللغة والأدب العربي مسار: نقد أدبي حديث ومناهجه. جامعة العربي بن مهيدي –أم البواقي- الجزائر. 2016.
17- جوادي الجيلاني : نقد الحداثة الغربية عند طه عبد الرحمن . ”رسالة ماجستير” جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم العلوم الاجتماعية. مذكرة تخرج لنيل شهادة ماستر أكاديمي في الفلسفة ميدان العلوم الإنسانية شعبة الفلسفة .تخصص تاريخ الفلسفة. تحت اشراف. د كراش إبراهيم. 2017.
18- بوزبرة عبد السلام : موقف طه عبد الرحمن من الحداثة ، رسالة ماجستير في الفلسفة، كلية العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية، جامعة منتوري -قسنطينة- الجزائر، 2009-2010م.
19- سليمة جلال: التأويل وقراءة التراث فى مشروع طه عبد الرحمن.”رسالة دكتوراة غيرمنشورة”تحت إشراف د خضر روبجى.جامعة الاخوة منتورى.قسنطينه.الجزائر.2016-2017.
20- محمد حمزه إبراهيم: النقد الأخلاقي للحداثة الغربية عند طه عبد الرحمن.”رسالة دكتوراة غير منشورة” تحت إشراف ستار جبر الأعرجي. العراق.2009.
21- حيقون إبتسام : المسألة الأخلاقیة في فكر طه عبد الرحمن. مذكرة مكملة لنیل شهادة الماجستير في الفلسفة، تحت إشراف – لصقع الربيع.جامعة محمد بوضياف-المسيلة- الجزائر.2018-2019.
22- قروش حیزیة: الكوجیتو بین دیكارت وطه عبد الرحمن، مذكرة مكملة لنیل شهادة الماجستير في الفلسفة، تحت إشراف. د مقورة جلول، قسم الفلسفة، كلیة العلوم الإنسانیة والعلوم الاجتماعیة، جامعة محمد بوضياف-المسيلة- الجزائر.2016-2017.
23- جلول خدة معمر : الدراسات الفلسفیة الأخلاقیة في الفكر المغاربي المعاصر ، مذكرة تخرج لنیل شهادة ماجیستیر في الفلسفة، تحت إشراف د صایم عبد الحكیم ، فسم الفلسفة ، كلیة العلوم الاجتماعیة ، جامعة وهران 2010-2011.
24- نفيل حفصة رزقية: البعد الصوفي فى مشروع طه عبد الرحمن الفكري. رسالة ماجستير فى الفلسفة الاسلامية غير منشورة. تحت إشراف د بن دوية شرف الدين.كلية العلوم الانسانية والاجتماعية. جامعة الطاهر مولاي- سعيدة. الجزائر.2016-2017.
25- رقية رجب عبدالباقى سليمان، رسالة ماجستير،غير منشورة، قسم الفلسفة تحت إشراف أ.د/ أحمد محمود الجزار، أ.د/ عابر محمد عبدالعزيز، جامعه سوهاج 2018.
26- Mohammed Hashas, “Islamic Philosophy III - The Question of Ethics: TahaAbderrahmane’s Praxeology and Trusteeship Paradigm,” 17 November 2014, http://www.resetdoc.org/story/00000022452
27- Mohammed Hashas, “TahaAbderrahmane’s Trusteeship Paradigm: Spiritual Modernity and the Islamic Contribution to the Formation of a Renewed Universal Civilization
28- of Ethos,” OrienteModerno 95 (2015), pp. 67-105. http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/22138617-12340077
سادسًا: محتويات الرسالة:
تتألف الرسالة من مقدمة وخمسة فصول وخاتمة يعقبها قائمة المصادر والمراجع.المقدمة:
الفصل الأول:البناء التكوينى لرؤى طه عبد الرحمن النقدية.
الفصل الثانى:نقد طه عبد الرحمن للمصطلحات الفلسفية بين الخصوصية والكونية
الفصل الثالث:موقف طه عبد الرحمن النقدي من التراث فلاسفة الإسلام والمتصوفة” المنهج- الخطاب- الرؤية”
الفصل الرابع:نقد طه عبد الرحمن للحداثة الغربية
كان يشمل تمهيد وأربعة مباحث وتعقيب وهما كالتالى:
الفصل الخامس:موقف طه عبد الرحمن النقدى من الفكر العربي المعاصر
الخاتمة:
قائمة المصادر والمراجع.
There is no doubt that philosophy is based on a successive series of money, which shows the importance of this curve, which is the core of philosophy since its inception in the West. Our Arab library is in need of studies that reveal the nature of the critical and philosophical approaches used by philosophers and thinkers in building their ideas. The Arab writings in this field were satisfied with returning the different theories of philosophers and their differing opinions to the subjective characteristic that characterized all philosophical writings. Hence the importance of this topic, which deals with the study of the critical trend in the philosophy of Taha Abdel Rahman, to reveal its foundations, justifications, purpose and impact on the development of contemporary Arab thought after him. .
Criticism has several meanings that almost differ according to the level at which it is presented. With regard to the linguistic meaning of criticism, we find that word was originally taken from “the criticism of the future in dirhams and dinars” and criticized by any distinguishing between true and false and good from bad.
In terms of terminology, criticism is nothing but an art of evaluating artistic and literary works and an analysis based on a scientific basis, or the scientific ambiguity of literary texts in terms of their source, the validity of their text, their creation, their qualities and history.
Unlike refutation, which is the proof of the invalidity of the claim or opinion, and it is stronger than the objection, because the objection is the establishment of evidence contrary to what the opponent established on it, or showing what is in the premises of the opponent’s evidence of a defect that prevents his claim from being accepted, while the refutation is a final refutation of the case.
The importance of critical thought lies in the fact that it does not accept the saying for its reason, so it turns to the content and is called an internal criticism, or it turns to the form and is called an external criticism, or it points out the flaws and is called a slander below, or it shows the advantages and is called the above as praise.
Criticism analyzes the outward and inward in the works and exposes their owner and the general influences in them and judges their value. We find the intellectual project of Dr. Taha Abdel Rahman expressing a case of constructive philosophical criticism in which he relied on the proposition of all philosophical doctrines from antiquity to the present time, an attempt from him to establish a philosophical thought based on the foundation An Islamic philosophy that stems from the pure Islamic vision, which seeks to produce a connected Islamic philosophical discourse and immovable origins. Especially the establishment of an Islamic moral philosophy that takes the basic postulates in criticizing the reality of Western modernity.
Criticism according to Taha Abdel Rahman means philosophical creativity; not intellectual subordination; Which made him the foundation of the science of philosophical jurisprudence; Which devoted the subject of his study to ”critical reflection on the various components of the jurisprudence of scientific philosophy, with the invocation of specific values that define his vision and continue to correct it.”
First: The importance of the study:
In view of what Taha Abdel Rahman presented of objective criticism, distinguished thought and contemporary philosophical construction in an Arab spirit, and despite his diligence and the abundance and spread of an idea among the thinkers of the Arab Maghreb, but within the limits of the researcher’s knowledge, there was no study that dealt with the critical aspects of Taha Abdel Rahman’s thought and introducing it despite the importance of this the side .
Second: Objectives of the study:
1- Recognizing the importance of critical thought in general, its results, and the critical trend in the thought of Taha Abdel Rahman, and its impact on contemporary Arab thought in particular.
2- Clarifying and highlighting Taha Abdul Rahman’s intellectual efforts and his logical methods in clarifying, presenting, interpreting and analyzing Taha Abdul Rahman’s critical ideas and criticizing them without bias.
3- Activating the theoretical thought and the desire to apply it, in our belief that the application is the basis for the advancement of any society.
4- Clarifying the importance and authenticity of Islamic thought through its explosion of Taha Abdel Rahman’s philosophy and intellectual project.
Third: Study questions:
The problem of the message is represented in the following questions:
1- Did Taha Abdel Rahman’s life, educational and cultural stages interfere in the formation of his critical visions?
2- Why did TahaAbd al-Rahman rely on philosophical criticism as a basic structure to analyze and refute the ideas and doctrines of his predecessors and contemporaries?
3- Does criticism from TahaAbd al-Rahman’s point of view represent a scientific horizon for observing the obstacles of its predecessors and contemporaries?
4- What are the most important foundations on which the critical trend was based on Taha Abdul Rahman’s intellectual project?
5- Was TahaAbd al-Rahman’s position on heritage and its researchers a bias towards heritage, or was it to demolish and rebuild heritage?
6- Was Taha Abdel Rahman’s criticism of modernity and globalization a reason to preserve the Arab and Islamic identity?
Fourth: The method used in preparing the thesis:
The researcher relied on the comparative-critical-analytical-historical method, where Taha Abdel-Rahman analyzed philosophical ideas and their historical follow-up and logical sequence to criticize philosophical ideas and terminology; where Taha Abdel Rahman relied on the comparative approach; Especially when it comes to some Western terms, for a moment, they are compared with their Islamic counterparts to clarify ideas and clarify meanings.
Fifth: Previous Studies:
Many researchers and specialists in the field of Islamic philosophy have been interested in studying the thought of Prof. Dr. Taha Abdel Rahman, whether in specialized scientific books or scientific theses. It is necessary to present these studies, which the researcher benefited from, and at the same time to show that the critical aspect comes to complete one of the important aspects of Taha Abdel Rahman and from These studies include, but are not limited to:
1- Dr. Ibrahim Mashrouh: Taha Abdel Rahman, a reading of his intellectual project. Civilization Center for the Development of Islamic Thought, Beirut, 2009.
2- Dr. Muhammad Al-Shibh: Obstacles to Philosophical Creativity, according to Taha Abdel-Rahman, 1st Edition, Lebanon; Banks of Lebanon Publications, 2016
3- Dr. Youssef Bin Uday, The Arab Philosophical Creativity Project: A Reading of the Works of Taha Abdel Rahman, The Arab Foundation for Thought and Creativity, Beirut. 2012.
4- Dr. Abbas Arhaila, Philosopher in Confrontation: A Reading in the Thought of Taha Abdel Rahman, The Arab Foundation for Thought and Creativity, Beirut. 2013.
5- Dr. QassemShuaib: Taha Abdel Rahman and the predicament of modern adaptation, within the book Fitna al-Hadathah, 1st Edition, Casablanca; Arab Cultural Center, Beirut. 2013 AD.
6- Dr. Hammou Al-Naqari, The Logic of Managing Difference through the Works of Taha Abdel Rahman, The Arab Foundation for Thought and Creativity, Beirut. 2014.
7- Dr. Muhammad Ahmed Al-Saghir, The rationality of modernity in support: Deconstructive inductions in the works of Taha Abdel Rahman, The Arab Foundation for Thought and Creativity, Beirut. 2014.
8- Dr. Abbas Arhila, between the fiduciary and the religious. Between Taha Abdel Rahman and Abdullah Laroui, The Arab Foundation for Thought and Creativity, Beirut. 2016.
9- Dr. Abdul-Jalil Al-Gur, The Concept of Instinct in Taha Abdul-Rahman, The Arab Foundation for Thought and Creativity, Beirut. 2017.
10- Dr. Ahmed Mouneh, Introductions to Renewal of the Science of Fundamentals at Taha Abdel Rahman, The Arab Foundation for Thought and Creativity, 2017.
11- Dr. Abdel-Malik Boumenjel, Creativity in the Face of Followers. Readings in the Thought of Taha Abdel Rahman, The Arab Foundation for Thought and Creativity, 2017.
12- Dr. Abdul Nabi Al-Hurri. Taha Abdel-Rahman and Muhammad Abed Al-Jabri: The Conflict of the Two Projects on the Land of Righteous Wisdom, 1st Edition, The Arab Network for Research and Publishing, Beirut, 2014.
13- Badr Al-Hamri, The Concept of Reason according to Taha Abdel Rahman, Believers Without Borders Foundation, 2016.
14- Bouzbara Abdel Salam, Taha Abdel Rahman and Criticism of Modernity, 1st Edition.Jawad for Publishing and Distribution, Lebanon, 2011.
27- Mohammed Hashas, “TahaAbderrahmane’s Trusteeship Paradigm: Spiritual Modernity and the Islamic Contribution to the Formation of a Renewed Universal Civilization
28- of Ethos,” OrienteModerno 95 (2015), pp. 67-105. http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/22138617-12340077
Sixth: Contents of the message:
The thesis consists of an introduction, five chapters and a conclusion, followed by a list of sources and references. Introduction: In which the researcher presented to introduce the topic of her thesis
Chapter One: The Formative Structure of Taha Abdel Rahman’s Critical Views.
The first chapter consisted of a preface, three chapters, and a commentary, as follows:
preamble
First: The Life Structure of Taha Abdel Rahman, ”The Stage of Origin”
Second: The religious structure and its impact on shaping the critical vision of Taha Abdel Rahman.
Third: The scientific structure and its impact on shaping the critical vision of Taha Abdel Rahman
Feedback:
Chapter Two: Taha Abdel Rahman’s critique of philosophical terms between privacy and universality
It included a preface and fifteen chapters and commentary, which are as follows:
preamble
First: the term etymology and significance from the point of view of TahaAbd al-Rahman.
Second: the term jurisprudence of philosophy and the philosophical question.
Third: The term “right-handedness” and criticism of the incoherence of modernity.
Fourth: The term rationality according to Taha Abdel Rahman.
Fifth: The term interventionism and heritage evaluation.
Sixth: The term logic and eloquence according to TahaAbd al-Rahman.
Seventh: The term Dahrania according to Taha Abdel Rahman.
Eighth: The term religion of modesty and fiqhfiqh according to TahaAbd al-Rahman.
Ninth: The term credit criticism according to Taha Abdel Rahman.
Tenth: The term integration, circulation and approximation according to Taha Abdel Rahman.
Eleventh: Principles of Credit Philosophy according to Taha Abdel Rahman.
Twelfth: The Fundamentalist Methodology of Taha Abdel Rahman.
Thirteenth: The science of purposes and the principles of jurisprudence according to TahaAbd al-Rahman.
Fourteenth: The Ethical charter of TahaAbd al-Rahman.
Fifteenth: The term domination and disturbance according to Taha Abdul Rahman
Feedback:
Chapter Three: TahaAbd al-Rahman’s Critical Position on Heritage, Philosophers of Islam and Sufis ”Method - Discourse - Vision”
It includes a preface, six chapters, and a commentary, which are as follows:
booting.
First: Taha Abdel Rahman’s vision of heritage renewal
Second: TahaAbd al-Rahman’s criticism of Islamic philosophers’ view of logic.
Third: TahaAbd al-Rahman’s position on Abu Hamid al-Ghazali.
Fourth: TahaAbd al-Rahman’s criticism of IbnRushd.
Fifth: TahaAbd al-Rahman’s position on IbnKhaldun.
Sixth: TahaAbd al-Rahman’s position on Sufism.
feedback.
Chapter Four: TahaAbd al-Rahman’s critique of Western modernity
It included a preface, four chapters, and a commentary, which are as follows:
Preamble
First: Taha Abdel Rahman’s critique of the modernist mind.
Second: Taha Abdel Rahman’s critique of the ethics of modernity.
Third: Taha Abdel Rahman’s critique of modernity’s separation of morals and religion.
Fourth: Taha Abdel Rahman’s critique of modernity based on secularization.
feedback.
Chapter Five: Taha Abdel Rahman’s Critical Position on Contemporary Arab Thought
It included a preface and four chapters, and their commentary was as follows:
booting.
First: Taha Abdel Rahman’s position on the intellectual project of Muhammad Abed Abed Al-Jabri.
Second: TahaAbd al-Rahman’s position on the history of Abdullah al-Arawi.
Third: Taha Abdel Rahman’s position on the intellectual project of Muhammad Arkoun.
Fourth: TahaAbd al-Rahman’s criticism of the hermeneutics of Nasr Hamid Abu Zayd.
feedback.Conclusion:
It included the most important results that the researcher reached from her study.
List of sources and references.