Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
الوالدية الحنونة المدركة وعلاقتها بالقلق الاجتماعي لدي المراهقين ذوي الإعاقة السمعية /
المؤلف
صالح، وحيـــد الهـــادي محمـــد.
هيئة الاعداد
باحث / وحيد الهادى محمد صالح
مشرف / علي عبد النبي حنفي
مشرف / رحاب يحيى أحمد
مناقش / عادل عبد الله محمد
مناقش / مصطفى على رمضان مظلوم
الموضوع
المعوقون علم نفس. الصم. القلق الاجتماعي. القلق(علم نفس).
تاريخ النشر
2022.
عدد الصفحات
121 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الصحة النفسية
تاريخ الإجازة
23/8/2022
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - الصحة النفسية والتربية الخاصة
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 121

from 121

المستخلص

تحظى مرحلة المراهقة بإهتمام كبير لدي الباحثين والدارسين في مجال العلوم النفسية والأجتماعية نظراً لطبيعتها الخاصة التي تختلف عن مراحل النمو الأخرى فهي حاسمة بين الطفولة والرشد ، فيها تحدث طفرة من التغيرات البيولوجية دون مقدمات فيتفاجأ بها المراهق فهناك طفرة من البلوغ الجنسي وبروز الدوافع المختلفة مما يؤدي إلي عدم الأتزان والقلق والتوتر وتمثل التغيرات البيولوجية في المراهقة أعنف ما يواجه الانسان في تطوره مما يصيب المراهق بهزة تهز كل كيانه فتزيد من حساسيته وانفعالاته وتؤثر كذلك علي إتزانه النفسي فيظل حائراً تائهاً وكثيراً ما يسأل نفسه : من أنا ؟ ( شاكر قنديل، 2006 ، 22 ).
وتعتبر مرحلة المراهقة من أكثر المراحل صعوبة بالنسبة للمراهق ذا الإعاقة السمعية حيث يواجه فيها صعوبات كثيره خاصة بتحديد دورة الشخصي في الأسرة والمجتمع حيث تتغير لديه أنماط العلاقات إلي الارتباط الشديد بأقرانه المعاقين سمعياً بالإضافة إلي المستوي العالي من الصراع الذي يرجع إلي حاجته إلي التقبل الإجتماعي والإستقلال والإنجاز كغيره من أقرانه العاديين ولكن نظرا لصعوبة الإتصال بين المعاقين سمعياً وأقرانهم من العاديين فأن ذلك يعود عليهم بالحزن والإكتئاب والإنسحاب من الحياه الاجتماعية ومن الإتصال بالآخرين والقلق (علي حنفي ،2003 ،147).
وقد أكدت معظم الدراسات النفسية الحديثة عند كل من: Kummer et al., 2015; Park et al., 2016; Chandra, 2016; Rtine Zetall, 2017; Stankovic, 2018; Ozyurt, 2018; Jean et al., 2018; Van Zaik et al., 2018; Cahley et al., 2018; Pammer et al., 2019; Mamoona et al., 2020; Stefanie et al., 2020; Rakesh, 2020; Singh et al., 2020; Tore et al., 2021; & Zsido et al., 2021; علي أن القلق الاجتماعي هو أكثر الأمراض النفسية شيوعاً في مرحلة المراهقة عند المراهقين العاديين والمراهقين ذوي الإعاقة السمعية والحركية.
وفي ضوء ما سبق يمكن القول أن ذوي الإعاقة السمعية أكثر شعورًا بالقلق الإجتماعي بين المراهقين والعاديين وغير العاديين، الأمر الذي يتطلب بيئة أسرية تسهم في التغلب علي هذا الشعور ، ومساعدة الشخص ذو الأعاقة السمعية بالتوافق مع هذة الإعاقة والإندماج في المجتمع مع أقرانة السامعين.
ثانيًا: مشكلــــة الدراســــة
تعد الوالدية الحنونة أحد أهم المفاهيم في المجال السيكولوجي التي لم تحظي بإهتمام الكثير من الباحثين علي الرغم من أهميتها في تحقيق الصحة النفسية لدي الأبناء ودورها في حمايتهم من التعرض للأضطرابات والمشكلات النفسية كالعدوان والأكتئاب والقلق الإجتماعي.
ويعتبر القلق الإجتماعي من أكثر الإضطرابات النفسية شيوعا في مرحلة المراهقة عند المراهقين العاديين عامة والمراهقين ذوي الإعاقة السمعية خاصة . فالمراهقة المتوافقة هي إنعكاس لحياة أسرية متوافقة خالية من الصراعات والتوتر. ولهذا عكفت الدراسة الحالية علي بيان العلاقة الإرتباطية بين الوالدية الحنونة المدركة والقلق الإجتماعي لدي المراهقين ذوي الإعاقة السمعية . ويعد الصمم أو فقدان السمع بشكل جزئي حائلاً دون قدرة الأفراد ذوي الإعاقة السمعية علي التفاعل الاجتماعي لأنه يفرض عليهم سياجاً من العزلة والآنطواء عن المجتمع .
وفي ضوء ما سبق يمكن بلورة مشكلة الدراسة في الأسئلة الاتية :-
1- ما طبيعة العلاقة الارتباطية بين الوالدية الحنونة المدركة والقلق الإجتماعي لدي المراهقين ذوي الإعاقة السمعية ؟
2- هل تختلف الوالدية الحنونة المدركة لدي المراهقين ذوى الإعاقة السمعية باختلاف درجة الفقد السمعي(ضعيف السمع – الأصم ) ؟
3 – هل يختلف القلق الاجتماعي لدي المراهقين ذوى الإعاقة السمعية باختلاف درجة الفقد السمعي(ضعيف السمع – الأصم ) ؟
4- هل تختلف الوالدية الحنونة المدركة لدي المراهقين ذوى الإعاقة السمعية باختلاف الجنس
( ذكور – إناث ) ؟
5- هل يختلف القلق الاجتماعي لدي المراهقين ذوى الإعاقة السمعية باختلاف الجنس ( ذكور – إناث ) ؟
ثالثًا: أهـــداف الدراســــة
1- التعرف علي العلاقة بين الوالدية الحنونة كما يدركها الأبناء والقلق الإجتماعي لدي عينه من المراهقين ذوي الإعاقة السمعية .
2- التعرف علي الإختلافات بين درجة الإعاقة (ضعيف سمع – أصم ) والوالدية الحنونة المدركة لدي عينة من المراهقين ذوي الإعاقة السمعية .
3- التعرف علي الإختلافات بين درجة الإعاقة (ضعيف سمع – أصم ) في مستوي القلق الإجتماعي لدي عينه من المراهقين ذوى الإعاقة السمعية .
4- التعرف علي الفروق بين الجنسين (ذكور – أناث ) المراهقين ذوى الإعاقة السمعية في الوالدية الحنونة المدركة .
5- التعرف علي الفروق بين الجنسين (ذكور – أناث ) المراهقين ذوى الإعاقة السمعية في مستوي القلق الإجتماعي .
رابعًا: أهميـــــة الدراســــــة
الأهميــــة النظريــــة :
1- إثراء المكتبة العربية بدراسة تتناول العلاقة بين الوالدية الحنونة والقلق الاجتماعي لدي المراهقين ذوى الإعاقة السمعية
2- إلقاء الضوء علي مشكلة إجتماعية تواجه المراهقين ذوى الإعاقة السمعية وقدرتهم علي التفاعل الإجتماعي مما يحول دون إستقلالهم وإعتمادهم علي أنفسهم .
الأهمية التطبيقيــة :
1-تقديم مقياس جديد للوالدية الحنونة كما يدركها الأبناء المراهقين ذوى الإعاقة السمعية.
2- تقديم رسالة لكل أب وأم لديهم مراهق ذوى الإعاقة السمعية تتضمن المهارات الوالدية الإيجابية عند التعامل معهم .
خامسا:-منهج الدراسة
إستخدمت الدراسة المنهج الوصفي (الإرتباطي والمقارن).
سادسًا: أدوات الدراســــة
1- مقياس الوالدية الحنونة (إعداد الباحث).
2- مقياس القلق الإجتماعي لرولين ووي(1994) تعريب/مجدي الدسوقي(تقنين الباحث).
سابعاً: عينة الدراسة
أشتملت عينة الدراسة علي (100) طالب وطالبة من طلاب مدرسة الأمل للصم ببنها تتراوح أعمارهم من (15-19) عاماً.
ثامناً:الأساليب الأحصائية المستخدمة:
1-معامل الإرتباط البسيط لبيرسون.
2-إختبار (ت) لدلالة الفروق بين المتوسطات.
3-إختبار (مان ويتني) (Mann- whitney test) للدلالة الإحصائية للعينتين المستقلتين.
تاسعاً : نتائـــــج الدراســـــة
1- توجد علاقة إرتباطية سالبة دالة إحصائيا بين درجات عينة الدراسة ككل علي مقياس الوالدية الحنونة المدركة وأبعادة ، ودرجاتهم علي مقياس القلق الإجتماعي مما يؤيد صحة الفرض الأول من الدراسة.
2- لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات ضعاف السمع والصم علي مقياس الوالدية الحنونة المدركة وأبعاده مما يؤيد صحة الفرض الثاني من فروض الدراسة.
3- لا يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي رتب درجات ضعاف السمع والصم علي مقياس القلق الأجتماعي وهو ما يؤيد صحة الفرض الثالث من فروض الدراسة.
4- لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث ذوي الإعاقة السمعية علي مقياس الوالدية الحنونة المدركة وأبعاده مما يؤيد صحة الفرض الرابع من فروض الدراسة.
5- لا يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات الذكور والإناث ذوي الإعاقة السمعية علي مقياس القلق الأجتماعي مما يؤيد صحة الفرض الخامس من فروض الدراسة.
Adolescence have a big important with researchers and studiers in societies and psychologist because it is private nature which differ about another growth stages.so it is critical between adult and childhood.
where there is a leap biological change without any introductions so he is surprised, there is a sexual of puberty and the emergence of various motives which leads to imbalance and anxiety and no tension (Shaker kandeel, 2006, 22).
Adolescence considered as one of the most difficult stages for a teenager with a hearing impairment where he faces many difficulties especially determining his personal role in the family and society so his relationship patterns change to a strong attachment to his hearing-impaired peers in addition to the high level of conflict which is due to his need for social acceptance, independence and achievement like most of his regular peers however , due to the difficulty of communication between the hearing impaired and their normal peers, this causes them sadnees,withdrawal from social life and anxiety(Ali hanfi ,2003,147) .
In adolescence, there is a great deal of interest among many researchers and scholars in the field of psycho-social sciences because of their special nature, which differs from other stages of development.it is crucial between childhood and rationality, where there is a leap of biological changes without introductions. And the emergence of different motives, which leads to anxiety and tension and instability and represent the biological changes in adolescence the most difficult face in the development of the human, which affect the teenager shaking all his entity, increasing the sensitivity and emotions, and also affect the psychological balance remains puzzled and often asked himself: (who am I? (Ali hanfi, 2008, 22).
Most recent psychological studies and research have confirmed that social anxiety is the most common mental illness in adolescence among normal adolescents and adolescents with hearing and motor disabilities: Kummer et al., 2015; Park et al., 2016; Chandra, 2016; Rtine Zetall, 2017; Stankovic, 2018; Ozyurt, 2018; Jean et al., 2018; Van Zaik et al., 2018; Cahley et al., 2018; Pammer et al., 2019; Mamoona et al., 2020; Stefanie et al., 2020; Rakesh, 2020; Singh et al., 2020; Tore et al., 2021; & Zsido et al., 2021.
In light of the foregoing, it can be said that people with hearing disabilities are more likely to feel social anxiety among normal and non-normal adolescents which requires a family environment that contributes to overcoming this feeling and helping the person with a hearing disability to conform to this disability and integrate into society with the hearing peers.
The Study Problem:
Compassionate parenting is one of the most important concepts in the psychological field, which has not received the attention of many researchers, despite its importance in achieving the mental health of children and its role in protecting them from exposure to psychological disorders and problems such as aggression, depression and social anxiety.
Social anxiety is one of the most common psychological disorders in adolescents in general and adolescents with hearing disabilities in particular.
A compatible adolescence is a reflection of a harmonious family life free of conflicts and tension. Therefore, the current study focused on showing the correlation between perceived affectionate parenting and social anxiety among adolescents with hearing disabilities.
The problem of the present study has been crystallized in the following main question:
1-Is there a relationship between Compassionate Parenting and Social Anxiety among Hearing Impairment?
2-Does the perceived Compassionate parenting of adolescents with hearing impairments differ from the degree of disability (Deaf, Hearing impaired)?
3- Is the social anxiety of adolescents with hearing impairments differ from the degree of disability (Deaf, Hearing impaired)?
4- Does the perceived affectionate Compassionate parenting of adolescent with hearing impairment differ by gender (male, female)?
5-Does the social anxiety of adolescents with hearing disabilities differ by gender (male, female)?
Study Objectives:
The present Study aimed at investigating the nature of Relationship between Compassionate parenting and social anxiety among the Hearing impairment in adolescences.
Study Importance:
1-The study with two important variables in the field of mental health are affectionate parents and social anxiety.
2- Attempted theoretical rooting of the concepts of Compassionate parenting and social anxiety.
3-There is no limit-the science of the researcher-an Arab psychological study dealt with the relationship between the sensitive parents and social anxiety among adolescents with hearing disabilities.
4- the study deals with an important sample of adolescents with hearing disabilities( hearing impaired-deaf ) and hoped to benefit the community.
Applied Singificance :
The present study makes a new Compassionate parenting scale Among Hearing impairment in adolescences.
Study Methods :
The study used the descriptive approach (correlative and comparative) .
Study TOOLS:
1- The companionate parenting scale (prepared by the Researcher).
2- The social anxiety scale (Magdy Eldosokey Arabization legalization of the researcher).
STUDY SAMPLE:
The study sample included (100) male and female students from AL-AMAL SECONDARY SCHOOL OF THE DEAF IN BENHA their ages ranged from (15-19)years.
STUDY STATISTICAL PROCESSING METHODS:
1- Pearson’s correlation coefficient.
2- T-TEST for the significance of the differences between the averages.
3- MANN-WHITNEY TEST for the statistical significance of the two independent samples.
Study Findings:
1-There was a Statistically Significant Positive Correlational Relationship between the Compassionate parenting and Social Anxiety in Hearing impairment in Adolescences.
2- There was a Statistically Significant Negatives Correlational Relationship between the Compassionate parenting and (Deaf- Hearing impairment) adolescences in the Compassionate parenting Scale.
3- There was no Statistically Significant difference between Social Anxiety and (Deaf- Hearing impairment) adolescences in the Social Anxiety Scale.
4- There was a Statistically Significant Negatives Correlational Relationship between the Compassionate parenting and (Male-Female) adolescences in the Compassionate parenting Scale.
5- There was no Statistically Significant difference between Social Anxiety and (Male-Female) adolescences in the Social Anxiety Scale.