Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
لافيت رون هابرد
من فلسفة العقل إلى فلسفة الدين /
المؤلف
عبد المجيد،آية أحمد .
هيئة الاعداد
باحث / ايه احمد عبد المجيد
مشرف / سامية عبد الرحمن
مشرف / صابرين زغلول
مناقش / ابراهيم طلبه
مناقش / ناديه محمد باشا
عدد الصفحات
240ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
فلسفة
الناشر
تاريخ الإجازة
14/6/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم فلسفة
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 240

from 240

المستخلص

إن العلاقة الميتافيزيقية بين العقل والجسم التى أنشأها الفيلسوف لافيت رون هابرد في العقود الأخيرة وفي عصر الإتحاد السوفيتي كانت محل نظر؛ حيث أنه قدم علم لكيفية التفكير والعيش بشكل صحيح وذلك تحت مسمي ”الديانتكس ”، ومن ثم يمكن الحصول على الشفاء من العديد من الأمراض الجسدية والعبء المؤلم من أخطاء الماضي، وبالإضافة إلى ذلك التفكير بشكل إيجابي، الذي يقود الإنسان إلى حياة طويلة الأمد مليئة بالإنسجام والراحة النفسية، وذلك من خلال اتباع المبادئ التوجيهية للديانتكس.
إن الديانتكس هدفه، هو إعلان البقاء على قيد الحياة، ولا يكون ذلك إلا من خلال العقل الذي قسمه هابرد إلى عقل تحليلي (واعي)، وعقل إنفعالى (لاواعي) وهو بالضرورة يتحكم بالجسد، لذلك هو عقل إنفعالى جسدي، ثم وضع مبادئ توجيهية لكل فرد أطلق عليها الديناميكيات، فهي بمثابة الطريق الذي رسمه هابرد لكل فرد حتى يتمكن من تحقيق مبدأ البقاء على قيد الحياة.
ثم انتقل إلى مرحلة الدين والأخلاق، ووضع تعاليم لا تعدو إلا أن تكون أخلاقية، فاستخدم مصطلحات مشابهة للمصطلحات الدينية، ومع ذلك فشل في أن يضع مذهب وضعي ديني، ولذلك استطعنا القول أن الغرض من وضع هذا المذهب ”اللاديني” وإنشاء الكنيسة كانت غاية تجارية ربحية فقط.
ولقد نجح هابرد في نشر علم الديانتكس وذلك على مستوى العالم، بما فيها الدول العربية، وأصبح علم الديانتكس علم منشود وفلسفة فكرية في العديد من الجامعات والمدارس الفكرية.
وتأتي أهمية هذه الدراسة في أنه في حدود علم الباحثة لا يوجد دراسة فلسفية تبنت أو تحدثت عن فكر وفلسفة هابرد، بل لا يوجد مراجع درست جوانب فلسفة هابرد، ولهذا اعتمدت الباحثة في الدراسة على مصادر هابرد، وما قامت بنشره الكنيسة من رؤية فكرية لهابرد، واطلعنا على من تبنوا نقد فلسفة هابرد، حتى نستطيع أن نحقق مسألة التوازن بين الرأي والرأي الآخر، ونكون فلسفة تحليلية نقدية بناءة وأرجوا أن أكون قد وفقت في هذا.
وفي هذه الدراسة قدمنا دراسة لسيرة حياة هابرد وحياته الفكرية وأهم مؤلفاته المعتمدة من قبل الكنيسة وكذلك المؤثرات الفلسفية التي تأثر بها، وظهرت بشكل كبير في فلسفته باعتبارها مدخلا لدراسة فلسفة لافيت رون هابرد.
فمهدنا لدراستنا لفلسفته بالأسس الفلسفية النظرية لفلسفته والتي تضمنت المبدأ الديناميكي للوجود، البقاء والفناء، علاقة العقل بالبقاء، ضعف الوعي، كل ذلك كان مرتبطا وله علاقة وثيقة بمعادلة الحياة عند هابرد التي تضمنت ديناميكيات البقاء وتنافسها عند هابرد، والتي لها أثر كبير على العقل ومستوى الشعور عند الإنسان، ولما كان للعقل دورا هاما في فلسفة هابرد تناولناه بالتحليل والذي تضمن نظرية علم العقل عند هابرد، ثم آلية عمل العقل التحليلي، ثم العقل الإنفعالي (شيطان العقل) وأخيرا الإنجرامزوآلية عمله والذي له أثر كبير على دور العقل وسلوك الفرد في المجتمع.
ثم انتقلنا إلى الأسس الأخلاقية في فلسفة هابرد،والتي أطلق عليها هابرد (الساينتولوجي)فبين فيها طبيعة الخير والشر عنده، ثم المتعة والألم وعلاقتهما بالإنسان والبقاء، ثم السلوك الأخلاقي الذي وضع له هابرد تقنية خاصة بالأخلاق التي ينبغي لكل شخص أن يمارسها ويقوم بها في المجتمع، ليكون مجتمع مثالى ناشدا البقاء والحرية.
وأخيرا انتقلنا إلي دراسة الفكرالديني عند هابرد وهوتحت نفس المسمي( الساينتولوجي) فوضحنا ماهية الفكر الديني عند هابرد ومدى تأثره بالفلسفة الشرقية القديمة ومذاهبها ، ثم بينَّا علاقة العلم بالدين ورؤية هابرد في العلاقة بينهما .
Summery
The metaphysical relationship between mind and body established by philosopher Lafitte Ron Hubbard in recent decades and in the era of the Soviet Union has been under consideration; As he provided knowledge of how to think and live properly, under the name of ”Dianetics”, and then it is possible to obtain healing from many physical ailments and the painful burden of the mistakes of the past, and in addition to that positive thinking, which leads a person to a long-term life full of harmony. And psychological comfort, by following the guidelines of Dianetics The Dianetics goal, is to declare survival, and that is only through the mind that Hubbard divided into an analytical mind (conscious), and an emotional mind (unconscious), which necessarily controls the body, so it is a physical emotional mind, then setting guidelines for each individual He called it dynamics, as it is Hubbard’s path for everyone to achieve the principle of survival.
Then he moved to the stage of religion and ethics, and he developed teachings that are nothing but ethical, so he used terms similar to
religious terms, yet he failed to establish a positive religious doctrine, and therefore we were able to say that the purpose of establishing this ”secular” doctrine and establishing the church was a profitable commercial end Just.
Hubbard succeeded in spreading the science of Dianetics all over the world, including the Arab countries, and the science of Dianetics became a desired science and intellectual philosophy in many universities and schools of thought.
The importance of this study stems from the fact that within the limits of the researcher’s knowledge there is no philosophical study that adopted or spoke about Hubbard’s thought and philosophy, rather there are no references that studied aspects of Hubbard’s philosophy, and that is why the researcher relied in the study on Hubbard’s sources, and what the church published of an intellectual vision of Hubbard, and we learned Those who have adopted the critique of Hubbard’s philosophy must be able to achieve the issue of balance between opinion and other opinion and be a constructive critical analytical philosophy. I hope that I have succeeded in this.
And in this study we presented A study of Hubbard’s biography and intellectual life and the most important of his books approved by the Church, as well as the philosophical influences that he influenced, and appeared greatly in his philosophy as an introduction to the study of Lafayette Ron Hubbard’s philosophy. With survival, the weakening of consciousness, all of this was linked and had a close relationship with Hubbard’s life equation, which included the dynamics of survival and competition for Hubbard, which have a great impact on the mind and the level of feeling in man, and since the mind had an important role in Hubbard’s philosophy, we dealt with the analysis which included the theory of the science of mind On Hubbard, then the mechanism of action of the analytical mind, then the emotional mind (the demon of the mind) and finally, the achievement that has a great impact on the role of the mind and the behavior of the individual.
Then we moved to the ethical foundations in Hubbard’s philosophy, which Hubbard called (the Scientology), in which he explained the nature of good and evil in him, then pleasure and pain and their relationship to man and survival, then the ethical behavior that Hubbard developed for him a special technique for ethics that everyone should practice and implement in society , To be an ideal society that appealed to survival and freedom.
Finally, we moved to the study of Hubbard’s religious thought, under the same name (Scientology).