Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
التعبيرية في رسوم الأطفال مدخل لإثراء التصميمات الزخرفية للإفادة في تجميل مؤسسات الطفل/
المؤلف
عبد العزيز ،ايناس محمد البكري
هيئة الاعداد
باحث / ايناس محمد البكري عبدالعزيز
مشرف / جمعة حسين عبدالجواد
مناقش / هشام السرسى
مناقش / محمد فتحى القاضى
الموضوع
رسوم الاطفال التصميمات الزخرفية الطفل
عدد الصفحات
219ص.:
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
تربية فنية
تاريخ الإجازة
21/9/2022
مكان الإجازة
جامعة المنوفية - كلية التربية النوعية - التربية الفنية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 248

from 248

المستخلص

يقوم هذا البحث علي الاستفادة من رسوم وتعبيرات الأطفال في مرحلة المدرك الشكلي من سن (6 : 9) سنوات والاستلهام من عناصرها الشكلية لاستحداث تصميمات للوحات الزخرفية لتجميل مؤسسات الأطفال ويهدف البحث الي:
1- استحداث تصميمات زخرفية من خلال تعبيرات رسوم الأطفال.
2- اثراء التصميمات الزخرفية الناتجة من تعبيرية رسوم الأطفال بالقيم الفنية والجمالية.
3- توظيف التصميمات الزخرفية الناتجة عن تعبيرات رسوم الأطفال لتجميل مؤسسات الطفل .
وقد تضمن الفصل الأول عرض موضوع البحث ومشكلته واهدافه وفروضه العامة وحدوده, وتناول الفصل الثاني الدراسات السابقة والمرتبطة ثم تناول الفصل الثالث رسوم الأطفال ومراحل النمو الخاصة بهم والأنماط والخصائص المميزة لرسومهم, وفي الفصل الرابع تناول التعبيرية ومفهومها عند الاطفال حيث تناول التعبيرية كحركة فنية وأنواعها واهم مبادئها ثم تطرق للتعبير عن الأطفال وانواعه ودوافعه كما ضم الفصل تحليل لبعض اعمال الفنانين الذين تأثروا بسمات التعبير الفني للأطفال, ثم تناول الفصل الخامس الأسس والعلاقات الانشائية للتصميم وعلاقتها برسوم الأطفال وكيفية تنفيذها لتحقيق القيم الجمالية وفي الفصل السادس والأخير تم تناول تجربة البحث التطبيقية وفي الختام عرض اهم النتائج التي توصلت لها الباحثة وايضا التوصيات المقترحة.

ملخص البحث
تناولت الدراسة ”تعبيرية رسوم الأطفال مدخل لإثراء اللوحة الزخرفية لتجميل مؤسسات الطفل”
تهدف الدراسة إلي:
1- استحداث تصميمات زخرفية من خلال تعبيرات رسوم الأطفال.
2- اثراء التصميمات الزخرفية الناتجة من تعبيرية رسوم الأطفال بالقيم الفنية والجمالية.
3- توظيف التصميمات الزخرفية الناتجة عن تعبيرات رسوم الأطفال لتجميل مؤسسات الطفل .
استخدمت الباحثة المنهجين الوصفي التحليلي والشبه تجريبي وفق اطارين وهما (الإطار النظري والإطار التطبيقي).
أولا: الإطار النظري حيث اشتملت الدراسة في الإطار النظري والذي جاء في خمسة فصول وهي:
الفصل الاول خطة الدراسة وقد تضمن هذا الفصل عرض الخلفية النظرية للدراسة متضمنا مقدمة الدراسة, مشكلة الدراسة, اهداف الدراسة, اهمية الدراسة, فروض الدراسة, حدود الدراسة, منهج الدراسة, مصطلحات الدراسة.
الفصل الثاني : الدراسات المرتبطة وتتضمن هذا الفصل الدراسة السابقة والمرتبطة بموضوع البحث.
الفصل الثالث: رسوم الأطفال ومراحل النمو, ويتناول هذا الفصل بالشرح والتفصيل رسوم الأطفال والتي تعد لغة التعبير عن حاجاته الداخلية ومدي الارتباط الوثيق بينها وبين الطفل الذي يقوم برسمها بصورة تلقائية, التعرف علي مراحل النمو المختلفة عند الأطفال والنظريات المفسرة لها باعتبار ان الطفولة مرحلة مهمة في حياة الفرد لكسب مهارات واتجاهات عقلية واجتماعية جسمانية يمكن من خلالها دراسة مكونات شخصية الطفل (السيكولوجية – الفسيولوجية – الاجتماعية), والتي تحدد انماط رسوم الطفل اي الصفات التي تميز عمله الفني حيث ان رسومه جزء من طبيعته وتلك الرسوم تعكس خصائص مثل البراءة – التلقائية – التسطيح – التصفيف وغيرها كما تناولت الباحثة عناصر التكوين الفني وعلاقتها بالطفل.
الفصل الرابع: التعبيرية ومفهومها عند الأطفال تناول هذا الفصل في مقدمته التعبيرية كحركة فنية والتعرف علي مفهومها وانواعها وعرض اهم المبادئ التي اعتمد عليها الاتجاه التعبيري وشرح اهم القيم الجمالية للاتجاه التعبيري وانتقلت الباحثة الي التعبير الفني عند الأطفال ودراسة انواع التعبير عندهم واهم دوافعهم للتعبير الفني وفي نهاية الفصل قامت الباحثة بتحليل اعمال بعض الفنانين الذين تأثروا في اعمالهم بخصائص رسوم الأطفال.
الفصل الخامس: العلاقات والأسس الانشائية للتصميم وعلاقتها برسوم الأطفال وتناول هذا الفصل التصميم الجمالي وصلته بمفهوم الفن واهم الأسس الجمالية للتصميم وكيفية تحقيقها من خلال بعض الاجراءات المتداخلة والمترابطة والتي تسمي بالأسس الانشائية للتصميم وكيفية تأثيرها في فاعليات الإدراك وقدرتها علي تغيير السعة الطاقة للأشكال والاعمال الفنية.
ثانيا: الإطار التطبيقي ويشمل الفصل السادس والتجربة التطبيقية
الفصل السادس: تجربة البحث التطبيقية , تناول هذا الفصل التجربة الذاتية للباحثة من خلال عرض الأهداف التجربة ومنها:
1- استحداث بنايات تصميمية زخرفية جديدة تعتمد عناصرها علي الاستلهام من تعبيرية رسوم الأطفال
2- ايجاد مدخلات تجريبية تستند علي الحلول المختلفة لعناصر ورموز رسوم الأطفال لاثراء القيم السطحية للوحة الزخرفية
3- توظيف التصميمات الزخرفية الناتجة عن تعبيرات رسوم الأطفال لتجميل مؤسسات الطفل
كما تناولت الباحثة اهمية التجربة التطبيقية وعينة البحث المتمثلة في الأطفال من عمر (6 : 9) سنوات, حيث تم تنفيذ تجربة البحث من اعتماد محورين رئيسيين هما:
- الرسم مباشرة للأطفال من سن (6 : 9) سنوات
- التجريب الذاتي للباحثة
ثم قامت الباحثة بعرض النتائج والتوصيات.
This research is based on making use of the drawings and expressions of children in the stage of formal perception from the age of (6: 9) years and drawing inspiration from their formal elements to create designs for decorative panels to beautify children’s institutions. The research aims to:
1- Creating decorative designs through expressions of children’s drawings.
2- Enriching the decorative designs resulting from the expressiveness of children’s drawings with artistic and aesthetic values.
3- Employing decorative designs resulting from expressions of children’s drawings to beautify children’s institutions.
The first chapter included a presentation of the research topic, its problem, objectives, general assumptions and limits, the second chapter dealt with previous and related studies, then the third chapter dealt with children’s drawings and their developmental stages, patterns and distinctive characteristics of their drawings, and in the fourth chapter dealt with expressionism and its concept in children, where it dealt with expressionism as an artistic movement and its types and most important principles Then he touched on the expression of children, its types and motives. The chapter also included an analysis of some of the works of artists who were affected by the characteristics of artistic expression for children. Then, the fifth chapter dealt with the foundations and structural relations of design and its relationship to children’s drawings and how to implement them to achieve aesthetic values. In the sixth and final chapter, the applied research experience was dealt with, and in conclusion, the most important The results reached by the researcher as well as the suggested recommendations.

Summary
The study dealt with ”expressiveness of children’s drawings as an entrance to enrich the decorative painting to beautify children’s institutions”
The study aims to:
1- Creating decorative designs through expressions of children’s drawings.
2- Enriching the decorative designs resulting from the expressiveness of children’s drawings with artistic and aesthetic values.
3- Employing decorative designs resulting from expressions of children’s drawings to beautify children’s institutions.
The researcher used the descriptive analytical and quasi-experimental approaches according to two frameworks, namely (theoretical framework and applied framework).
First: The theoretical framework, where the study included the theoretical framework, which came in five chapters, namely:
The first chapter included the study plan. This chapter included a presentation of the theoretical background of the study, including the introduction of the study, the study problem, the study’s objectives, the importance of the study, the study’s hypotheses, the limits of the study, the study curriculum, and study terms.
Chapter Two: Related Studies This chapter includes the previous study related to the research topic.
Chapter Three: Children’s drawings and stages of development, and this chapter deals with the explanation and detail of children’s drawings, which are the language of expression of his internal needs and the extent of the close connection between them and the child who draws them automatically, identifying the different stages of development in children and the theories that explain them, considering that childhood is an important stage in The life of the individual to gain mental and social skills and physical trends through which he can study the components of the child’s personality (psychological - physiological - social), which determine the patterns of the child’s drawings, i.e. the qualities that characterize his artistic work as his drawings are part of his nature and these drawings reflect characteristics such as innocence - spontaneity - flatness – Layering and others. The researcher also dealt with the elements of artistic composition and its relationship to the child.
The fourth chapter: Expressionism and its concept in children This chapter dealt with in its introduction expressiveness as an artistic movement and identification of its concept and types, presenting the most important principles on which the expressive direction was relied, and explaining the most important aesthetic values of the expressive direction. In the chapter, the researcher analyzed the works of some artists who were influenced in their works by the characteristics of children’s drawings.
Chapter Five: Relationships and the structural foundations of design and their relationship to children’s drawings. This chapter deals with aesthetic design and its connection to the concept of art and the most important aesthetic foundations of design and how to achieve them through some interconnected and interrelated procedures called the structural foundations of design and how they affect the activities of perception and their ability to change the energy capacity of forms and artworks.
Second: The applied framework, which includes the sixth chapter and the applied experience
Chapter Six: Applied Research Experience. This chapter deals with the researcher’s own experience by presenting the objectives of the experiment, including:
1- Creating new decorative design buildings whose elements are inspired by the expressiveness of children’s drawings
2- Finding experimental inputs based on different solutions to the elements and symbols of children’s drawings to enrich the surface values of the decorative painting
3- Employing decorative designs resulting from expressions of children’s drawings to beautify children’s institutions
The researcher also dealt with the importance of the applied experience and the research sample represented by children from the age of (6: 9) years, where the research experience was implemented by adopting two main axes:
- Drawing directly for children from the age of (6: 9) years
The researcher’s self-experimentation
Then the researcher presented the results a