Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
استخدام الدعائم التعليمية لتنمية مهارات القراءة والكتابة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بمدارس التربية الفكرية /
المؤلف
حجازي، دينا أحمد حسن أحمد.
هيئة الاعداد
باحث / دينا أحمد حسن أحمد حجازي
مشرف / سيد محمد سنجي
مناقش / مروة دياب أبو زيد
مناقش / سيد محمد سنجي
الموضوع
الطلبة تدريب. القراءة.
تاريخ النشر
2021.
عدد الصفحات
398 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
تكنولوجيا التعليم
تاريخ الإجازة
1/1/2021
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - المناهج وطرق تدريس اللغة العربية وتكنولوجيا التعليم
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 425

from 425

المستخلص

يمثل الأطفال المعاقون شريحة من المجتمع تؤثر فيه وتتأثر به، وإن إهمال تعليمهم يعوق تقدم المجتمعات بأكملها، وقد يهدد كيانها، لذا تسارع الأمم على مر العصور لرعاية المعاقين والاهتمام بهم، ويوجهنا ديننا الحنيف إلى رعاية فئة المعاقين جميعهم، حين قال سبحانه وتعالى في كتابه الكريم:” ”لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذَابًا أَلِيمًا” (الفتح:17)، وقد أمرنا رسولنا الكريم ﷺ بالرفق عليهم فقال ”ابغوني الضعفاء إنما ترزقون وتنصرون بضعافكم”.(صحيح أبو داود، 2594).
وتعد الإعاقة الفكرية من أكثر الإعاقات تعرضًا للبحث وللدراسة، ويرجع ذلك إلي أن الإعاقة الفكرية تجمع بين اهتمامات العديد من ميادين العلم والمعرفة، وعلم النفس، والطب، والتربية، وعلم الاجتماع، والقانون( إسماعيل بدر ، 125،2007).
ولما كانت رعاية وتنشئة المعاقين فكريًا واجب على المجتمع ينبغي للاعتبارات الآتية ( أمل الهجرسى , 237:236،2002):
- الاعتبار الديني والأخلاقي .
- أن المعاقين فكريًا لهم الحق في التعليم شأنهم شأن الأطفال العاديين، فالفارق بين الفرد العادي والفرد المعاق فارق في الدرجة وليس في النوع.
- تربية المعاق فكريًا لها عائد إنتاجي على المجتمع.
- كما أن هناك نتائج نفسية واجتماعية لا يظهر تأثيرها السلبي على المعاق فقط بل على أسرته ومجتمعه.
ونظرًا لتلك الاعتبارات، فقد اهتمت المؤسسات الاجتماعية والتعليمية بتلك الفئة، وقد شغل فكر التربويين في كيفية استغلال تلك الطاقة الكامنة لكي يجعلوا المعاق فكريًا عضوًا فاعلًا في المجتمع.
وتقبل مدارس التربية الفكرية الطلاب الذين يتراوح عمرهم العقلي ما بين (70:50) درجة، وتصنف بفئة القابلين للتعلم؛ لأن هذه الفئة قادرة على تعلم المهارات الأكاديمية كالقراءة والكتابة والحساب، ولكن بوقت أطول وجهد أكبر، وبالتالي هم قادرون على أن يكملوا المتطلبات الأكاديمية للمرحلة الابتدائية بنجاح، ويكمن دور المدرسة في إثراء بيئة الطفل المعاق فكريًا بالنماذج الجيدة حتى يتعلمها ويتقنها(هنادي القحطاني ،11،10،2004).
Disabled children represent a segment of society that affects and is affected by it. The neglect of their education hampers the progress of entire societies and threatens their being.
The mentally handicapped can be categorized into three categories (Abd al-Muttalib al-Qureaiti, 216,2005):
1- Accessible for learning:
They are simple intellectual disabilities, Their IQ is between (70:50) degrees, They have the ability to learn academic skills in reading, writing and Math if they have appropriate educational services.
2- Accessible for Training:
They are intermediate intellectual disabilities, and this category (idiots), they are about 0.13% of the total population, Their intelligence ranges from (50:25) degrees ,and they have difficulties in learning, but are trained according to special programs.
3- Credentials:
They are about 5% of the intellectually disabled, and their IQs are below 25, and they are called psychics and depend entirely on others throughout their live.
(The Ministry of Education, the General Administration of Special Education 16: 10,2017) has set up a system for the education of the intellectually handicapped in the schools of intellectual education, The age of acceptance within the schools of intellectual education is from (6: 14) years according to the Ministerial Decision (291) of 2017, The study is divided into four stages with 36 lessons per week. The primary stage is two semesters divided over six years. The study plan includes simple cultural materials and suitable scientific materials, and the students in grades ( Fourth, fifth, and sixth) study the second and third primary grades.
The Arabic language is of great importance to the mentally disabled, especially those who are able to learn, because they have a fundamental role in their lives. They have the means to acquire knowledge and experience, to express their thoughts, feelings, emotions and needs, and to interact with the society in which they live(Wahid Hafez, and Maher Abdul Bari, 120, 2009).
Therefore, the teaching of Arabic language ( skills and language activities: reading and writing) is characterized by a large share of the shares of different subjects by 45%. Therefore, the main area of concern for schools of intellectual education in the primary stage should be to develop the outcome of these students with the necessary vocabulary, and how to use them to read and write to express their needs and desires and their selves clearly (Ministry of Education, 2007, 10).
The importance of reading for the mentally disabled is not limited to the academic and educational aspects, but extends to all aspects of daily life, The importance of reading for them is in( Yazid Al-Nasser,2010, 58,57):
(Narrowing the gap between them and the normal child, and is an important way to communicate with their community through reading the signs and advertising, and reading the names of the streets, useful in the development of their linguistic value, and contribute to the development and characterization, and help to satisfy their needs and tendencies).
When reading is important for students with intellectual disabilities, writing is also a medium of means of communication and communication, By writing, students learn the material and understand it perfectly, It also increases the writing of their verbal vocabulary, and provides them with the tool to express their ideas and attitudes. Writing complements reading skills and increases their speed And their growth (Martin Henley, Robert Kramthery, Robert Aljosin, 165,164,2001).