Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية وحدة مقترحة قائمة على الإنجازات العلمية التكنولوجية المعاصرة في تنمية الوعي الوقائي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية/
المؤلف
خليفة،عبد الله حربى خلف.
هيئة الاعداد
باحث / عبد الله حربى خلف
مشرف / منى عبد الهادى
مشرف / منى فيصل
مناقش / منى عبد الصبور
مناقش / نعيمة حسن
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
420 ص
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
المناهج وطرق تدريس العلوم
الناشر
تاريخ الإجازة
7/10/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - مناهج وطرق تدريس العلوم
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 430

from 430

المستخلص

مستخلص الدراسة
العنوان: فاعلية وحدة مقترحة قائمة على الإنجازات العلمية التكنولوجية المعاصرة في تنمية الوعي الوقائي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية
هدف الدراسة:الكشف عن فاعلية تدريس وحدة مقترحة قائمة على الإنجازات العلمية التكنولوجية المعاصرة في تنمية الوعي الوقائي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.
لتحقيق هدف الدراسة أعد الباحث:-
1. مواد المعالجة التجريبية (كتاب المعلم وأوراق نشاط التلميذ).
2. أدوات القياس (اختبار تحصيلي –اختبار تصرف في المواقف – مقياس اتجاه).
منهج الدراسة: اتبع الباحث المنهج التجريبي القائم على التصميم شبة التجريبي ذو المجموعة الواحدة.
مجموعة الدراسة: بلغت مجموعة الدراسة (40) تلميذاً من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة علي بن أبي طالب الإعدادية بنين، التابعة لإدارة سوهاج التعليمية.
نتائج الدراسة:
1. توجد فروق ذات دلالة إحصائيةبين متوسطات درجات تلاميذ مجموعة الدراسة قبل التدريس وبعده في الاختبار التحصيلي ومستوياته لصالح التطبيق البعدي.
2. توجد فروق ذات دلالة إحصائيةبين متوسطات درجات تلاميذ مجموعة الدراسة قبل التدريس وبعده في اختبار التصرف في المواقف الحياتية المرتبطة بالوعي الوقائي وأبعاده لصالح التطبيق البعدي.
3. توجد فروق ذات دلالة إحصائيةبين متوسطات درجات تلاميذ مجموعة الدراسة قبل التدريس وبعده في مقياس الاتجاه نحو القضايا المرتبطة بالإنجازات العلمية التكنولوجية المعاصرة ذات العلاقة بالوعي الوقائي وأبعاده لصالح التطبيق البعدي.
توصيات الدراسة:
1. ضرورة تضمين الموضوعات المرتبطة بالإنجازات العلمية التكنولوجية المعاصرة في مناهج العلوم للمراحل التعليمية المختلفة.
2. تضمين أبعاد الوعي الوقائي في مناهج العلوم للمراحل التعليمية المختلفة.
الكلمات المفتاحية : (الإنجازات العلمية – الإنجازات العلمية التكنولوجية المعاصرة – الوعي الوقائي).
Abstract
The effectiveness of a proposed unit based on modern scientific technological achievements in the development of preventive awareness among preparatory stage pupils
The aim of the study:Reveal the effectiveness of teaching a proposed unit based on contemporary scientific technological achievements in developing preventive awareness among second-grade middle school pupils.
To achieve the study aim, the researcher prepared:-
1. Experimental treatment materials (teacher’s book and student activity papers).
2. Measuring tools (achievement test, action test in situation and attitude scale).
Study methodology: The researcher followed the experimental methodbased on the design of the same-experimentalone-group design.
Study group: The study group reached (40) students from the second preparatory class at Ali Bin Abi Talib Preparatory School for Boys, affiliated to the Sohag Educational Administration.
Study results :
1. There are statistically significant differences between the averages of students scores for the study group before and after teaching in the achievement test and its levels in favor of post-application.
2. There are statistically significant differences between the averages of students scores for the study group before and after teaching in the behavioral test in life situations related to preventive awareness and its dimensions in favor of post-application.
3. There are statistically significant differences between the averages of students scores for the study group before and after teaching in the measure of the trend towards issues related to contemporary technological scientific achievements related to preventive awareness and its dimensions in favor of post-implementation.
Study Recommendations:
1. The necessity to include topics related to contemporary technological advances in science curricula for the various educational stages.
2. Including the dimensions of preventive awareness in the science curricula for the various educational stages.
Key words: (Scientific achievements-Modern scientific technological achievements -Preventive awareness).